Spice Girls- et «gateway drug» til feminisme

Voksfigurer av Spice Girls foran Backstreet Boys
Vi hører den velkjente lyden av platåsko mot parkett, etterfulgt av en høy latter. Umiddelbart finner jeg mine med-fans i rommet. Blikk møtes, og fellesskap bekreftes.
Fra høyttalerne spør de oss hva vi virkelig, virkelig vil ha, men vi har allerede fått det. Noen har satt på «Wannabe» og plutselig handler alt om Girl Power.
Spice Girls som populærkulturelt fenomen
Spice Girls introduserte en hel generasjon, min generasjon, unge jenter for ideen om Girl Power. Men er det ekte feminisme hvis den kommer i miniskjørt og platåsko, ikke røde strømper? Kan jeg være fan og feminist samtidig? Jeg ville grave dypere i Spice Girls som feministiske forbilder og girl power som idé og har snakket med Elise Ligaard, Spice Girls-ekspert og tidligere gjesteforeleser i fenomenet fankultur ved Københavns Universitet, og selverklært Sporty Spice.
Ligaard beskriver Spice Girls som verdens mestselgende jentegruppe, som på ganske kort tid (det gikk under to år, fra gruppen debuterte med «Wannabe» til Geri, Ginger Spice, forlot gruppen) satte stort preg på populærkulturen. Gruppen står bak tolv hitsingler, som du kan høre her.
– Det var pop med stor P, sanger som det var lett å synge med på og danse til. På den måten ble fans invitert med i Spice Girls-universet, som deltagere nesten på lik linje med gruppen, noe som fikk stor betydning for gruppens rolle. Spice Girls var med på å åpne det «det pigede rum» (handlingsrommet og mulighetene for unge jenter til selv å definere hvem de ville være red.anm.). De redefinerte jentegruppe-konseptet ved å dyrke særegenhetene. Spice Girls var først og fremst en gruppe bestående av forskjellige jentetyper og fikk på den måten vist at man kan være jente på mange forskjellige måter. De viste at det er greit for en jente å gå i treningsklær, være høylytt eller være en søt, småjente, forteller hun.
Fans og jenterollen
De aller fleste jenter jeg kjenner på min egen alder har et umiddelbart svar hvis jeg spør dem hvilken Spice Girl de var. Ligaard forteller at fans gjennom å kle seg ut som og imitere gruppen fikk sjansen til å eksperimentere med ulike roller. De fikk muligheten til å kjenne på hvordan det føles å være sexy og forførende som Geri, eller vill og rebelsk som Mel B.
– Den karikerte framtoningen de ulike medlemmene av gruppen hadde indikerte at jenteroller og jenteattitude er noe man kan leke med, ikke noe som er gitt på forhånd. På denne måten kunne leken brukes i et identitetsarbeid, hvor fans ikke bare kunne velge hvem de identifiserte seg mest med, men også bryte med sitt eget «hverdags-jeg» og utforske andre sider av seg selv.
Ligaard forteller videre at hun husker det å være Spice Girls-fan som første gang hun ble bevisst sitt eget kjønn, og at det er mange ulike måter å uttrykke sitt kjønn på.
Dette er en opplevelse hun deler med mange andre fans hun har intervjuet og er noe hun trekker fram som viktig. Det er også i denne funksjonen hun mener Spice Girls var kule og inspirerende rollemodeller. Samtidig som de åpnet for å drømme stort, drømmen om å bli popstjerner, resonerte de også med unge jenters hverdag gjennom å si at samholdet med venninner er superviktig, de kan være høylytte, slå seg løs til musikk og prioritere å ha det moro.
Barnlige og jentete, men likevel kraftfulle
Det å være jente forbindes med frihet, i motsetning til det å være kvinne som assosieres med moderlighet, ekteskapelige og huslige plikter. Dette trekker hun fram som interessant fordi vår kultur som regel fnyser av ting som assosieres med unge jenter. Vi har vansker med å ta kvinner som går i rosa, spiser godteri og fniser med venninnene sine seriøst. Ligaard trekker fram dette jentete utrykket en av hovedgrunnene til at så få tok de seriøst i deres samtid, men snarere avfeide dem som et kommersielt og hult stunt.
– Budskapet i sangene er basert på gruppens egne erfaringer. Media hadde en sexistisk og kvinnefiendtlig måte å framstille gruppen på. Dansk presse omtalte Spice Girls som «Lolita-gruppen» og journalister var mer opptatte av å skrive om datingliv og kropp enn om musikken og budskapet. Mange fnøs av Girl Power-budskapet. Spice Girls var selv med på å skrive alle sangene, men dette var noe mange journalister sådde tvil om, og de hadde mer fokus på manageren Simon Fuller sin rolle i suksessen. Dette til tross for at jentene selv utviklet konseptet, skrev sangene og lagde dansene, sier Ligaard.
Også fans av Spice Girls ble omtalt i lite flatterende ordelag. Som i alle tider beskriver pressen unge jentefans som hysteriske, hjernevaskede og som noen som har ekstremt dårlig smak. Spice Girls fans var intet unntak
– Men i Spice-regi blir alt det jentete til noe sterkt, betydningsfullt og positivt, knyttet sammen av nettopp Girl Power. Spice Girls bruker referanser til tradisjonell jentekultur og tillegger jentebetegnelsen masse power og styrke. Det er fett og kult å være jente i Spice-universet, sier Ligaard.
Samtidig insisterer de på at jenter ikke skal la seg begrense: du behøver ikke være en sukkerspinnspisende Baby Spice, du kan også godt uttrykke deg på andre måter og ha andre interesser, som sport og ha tatoveringer og piercinger. Videre skal ikke jenter holdes hjemme på jenterommet: de kan gjerne innta gatene.
Platåsko, men ingen røde strømper
Spice Girls lanserte Girl Power-filosofien som en uløselig del av budskapet og uttrykket deres. Til tross for det sterke fokuset på Girl Power er Spice Girls aldri helt klare på om de ser på seg selv som feminister, påpeker Ligaard.
– Det er i alle fall bemerkelsesverdig at de tar avstand fra den mer tradisjonelle feminismen, «rødstrømpebevegelsen». Girl Power er en «sexy», morsom og lettfordøyelig måte å snakke om noen av utfordringene som kommer med det å være jente, sier hun.
I Spice Girls-universet handler Girl Power først og fremst om å styrke jenters selvtillit og tro på seg selv, men det handler også i en viss grad om å utfordre forholdet mellom kjønnene. Jenter kan rope høyt, drømme stort og ta plass, og de skal helst være initiativrike, modige og handlekraftige. Dermed tar de et oppgjør med den gamle historien om at «ekte» jenter er pene, stille og passive og venter pent på sine mannlige beilere.
– Power er nøkkelordet her: jenter skal tørre å ta makten og skape en plass for seg selv i verden. Dette er noe som kommer fram i det meste de gjør. De sier det direkte i intervjuer. De viser det gjennom klærne sine, enorme platåsko som tydelig signaliserer: «her kommer jeg, og jeg har rett til å være her!». Det er tydelig i musikkvideoene, som når de krasjer et hotell og tråkker på overklassens normer i «Wannabe» eller bokstavelig talt erobrer verden i «Spice Up Your Life». Hele utstrålingen til Spice Girls er Girl Power. De avbryter journalister, klyper Prins Charles i rumpa, løper rundt, får heftige latterkramper, bryter spontant ut i sang og tar rett og slett mye plass med sine store bevegelser. De sier at en jente aldri skal gi etter for en manns forventninger til henne, hun kan gå kledt som hun vil og skal ikke finne seg i sexistiske kommentarer, forklarer Ligaard.
Girl Power innenfor patriarkatets rammer
Når Spice Girls dyrker det jentete uttrykket de er kjente for, mener Ligaard det i stor grad er for å være på bølgelengde med hovedmålgruppen: nemlig de helt unge jentene mellom åtte og tolv år. Men det var også for å hylle jentekultur og vise jenter som sterke
– Det hadde vært spennende, og kjærkomment(!) om Spice Girls hadde sett på seg selv i tråd med tidligere tiders feministiske kamper, i stedet for å ta avstand gjennom å definere Girl Power som et alternativ til feminisme, sier Ligaard.
Og det store problemet med Spice Girls’ Girls Power, fortsetter hun, er at det først og fremst er basert i en kommersiell og kapitalistisk tankegang. Spice Girls la aldri skjul på at de ville innta verden og selge stort, noe som la noen begrensninger på hva de kunne tillate seg å si og gjøre. De kan ikke ta seg den frihet å vise seg som sinte eller opprørte, for historien har vist gang på gang at sinte kvinner blir møtt med massiv motstand.
Spice Girls er derfor aldri noen trussel mot patriarkatet, de fokuserer heller på å oppnå suksess innen rammene av patriarkatet.
– Spice Girls er derfor aldri noen trussel mot patriarkatet, de fokuserer heller på å oppnå suksess innen rammene av patriarkatet. De aksepterer på et vis at kvinner alltid skal være attraktive, smilende og ikke-truende. For Spice Girls må også alltid være pene. Selv Sporty Spice, som jeg selv identifiserte meg med, skal være sexy på sin måte og blant annet ha vaskebrettmage, sier hun.
Spice Girls selger også en neoliberal drøm: de påstår at jenter kan gjøre det de vil, og potensielt oppnå samme suksess som Spice Girls. Dermed blir suksess også et personlig anliggende, motivert av ens eget engasjement og drivkraft. Gjennom dette ignorerer Spice Girls fullstendig de sosiale, økonomiske og kulturelle strukturene som undertrykker jenter verden over.
– Det er absolutt ikke alle jenter som kan velge å gå kledt som de vil eller prioritere moro og venninner over plikter og forventninger, understreker Ligaard.
Videre påpeker hun at mens Spice Girls sier vi skal kjempe for å få makt, presiserer de aldri hvorfor det kan være vanskelig for jenter å få makt. De sier heller aldri noe om hva denne makten skal brukes til, utover retten til å gå i høye platåsko og lårkorte kjoler eller Adidas treningstøy. Misogyni, slut-shaming, seksuelle og voldelige overgrep mot jenter passer dårlig med Spice Girls’ poppete og lettspiselige Girl Power-retorikk.
– I sum må Spice Girls’ Girl Power filosofi leses inn i en hvit, cis-, middelklasse-diskurs, oppsummerer Ligaard.
«I’ll Tell You What I Want” heller enn «I Was Born To Make You Happy”
– Ikke desto mindre snakker Spice Girls faktisk om, at det kan være utfordringer knyttet til det å være jente og kvinne. Og som feminist synes jeg at man bør gi dem honnør for nettopp det. Og det er ingen tvil om at det å se opp til handlekraftige, høytropende jenter, som framstår som frie og løsslupne har vært veldig inspirerende for fansen, ikke minst de unge jentene, understreker Ligaard.
Derfor mener hun at vi kan se på Girl Power som en feminisme for barn: budskapet om at man kan uttrykke seg som man vil, at samhold mellom jenter er sentralt og at det finnes viktigere ting i verden enn å finne en fyr og at en fyr ikke skal ha rett til å begrense deg. Dette er kanskje banale budskap, men det er også budskap barn kan forstå og forholde seg til.
– I en popverden hvor de fleste kvinnelige popstjerners budskap er «I was born to make you happy» eller «Can’t Live, If Living Is Without You» er dette noe eget og unikt. Spice Girls oppfordrer jenter til å gjøre det som gjør dem glade, og ikke leve livet for å tilfredsstille andre (menn). De synger jo nettopp: «I’ll tell you what I want», påpeker Ligaard.
Avslutningsvis spør jeg henne om vi kan se på Spice Girls og deres Girl Power-retorikk som et slags gateway drug til feminisme for et publikum som ikke nødvendigvis ellers ville blitt eksponert for feminisme.
– Ja! For mange av oss kan mange spørsmål, undring og irritasjon spores tilbake til det vi ble introdusert for av Spice Girls.
Foto: Yortw
Fotnote: Girl Power-begrepet oppstod i ført i forbindelse med Riot Grrl-bevegelsen på tidlig 90-tall, men ble gradvis en del av mainstream-kulturen. Geri har sannsynligvis truffet på betegnelsen i forbindelse med den britiske jenteduoen Shampoos hit og album med samme navn «Girl Power» (1995). //
Comments are closed.