Vi kan si nei til retusjert reklame

Sommerlektyre: Alle har en bakside av Anna Fiske. Foto: Privat

Jeg sitter selvfølgelig i min bikinikropp og skriver dette innlegget. Nå i sommervarmen viser vi alle mer hud enn vanlig. Det synes jeg er befriende. Ikke fordi jeg er opptatt av at man skal kle av seg, men fordi det er fint å endelig se litt flere normale kropper. Stor deler av året pakker vi nordmenn oss inn i så mye klær, at det eneste stedet vi ser normale kropper er hvis vi tar oss en tur i svømmehallen. Stort sett er de kroppene vi ser avkledde, fotoredigerte bloggere eller retusjerte reklamemodeller. Vi er hjernevasket.

Folk må få legge ut det de vil og det er vårt ansvar å slutte å følge hvis vi ikke liker det, ikke sant?

Det er retusjert reklame over alt. Vi har blitt så vant til det at vi går forbi reklametårn med bare rumper i stringtruser og tenker at dette er bare sånn det er. Vi har blitt så vant til å se vaskebrettmager og stramme biceps i feeden på instagram, at vi bare scroller forbi. Folk må få legge ut det de vil og det er vårt ansvar å slutte å følge hvis vi ikke liker det, ikke sant? Likevel er det en økende uro for hva dette gjør med oss. Ungdom sliter med stress, dårlig selvbilde og spiseforstyrrelser. Svikter vi ikke barna våre hvis vi ikke forsøker å gjøre noe med utviklingen?

Det er flere lyspunkter der ute som gir inspirasjon og viser at det er mulig å få til endring.

Jeg er helt overbevist om at vi kan redusere kroppspresset og fremme sunne kroppsidealer. Det er klart det er vanskelig, for det er sterke økonomiske interesser i sving, og det krever handling. Reklameindustrien tjener penger på at vi er misfornøyde med oss selv. Hvis vi sitter i ro og tenker at det ikke er noe vi kan gjøre, da oppnår vi heller ikke noe.

En av grunnene til at jeg er overbevist om at vi kan gjøre noe, er at det er flere lyspunkter der ute som gir inspirasjon og viser at det er mulig å få til endring. La meg fortelle dere om noen av de positive eksemplene, slik at det kan inspirere dere litt i sommersola:

 

Oslo sier nei til retusjert reklame

Først og fremst vil jeg nevne at bystyret i Oslo, der jeg selv sitter, har sagt tydelig nei til retusjert reklame og reklame som bidrar til økt kroppspress. Det var bare FrP som stemte imot, og jeg tror at dette er noe som kan spre seg til alle landets kommuner. I Oslo kan vi bare styre de reklameflatene som kommunen selv bestemmer over, men alle kommersielle reklametilbydere i byen får brev med oppfordring om å bruke de samme retningslinjene og vi skal også jobbe for å få et nasjonalt påbud om merking av retusjert reklame.

 

Bloggere begynner å innse at de har et ansvar

Jeg har sett at lederen for et modellbyrå mener at vi i bystyret i Oslo “bor under en stein”. Fordi reklamen på internett og instagram ikke kan stanses. Vel, i begynnelsen av juni inviterte barneministeren og folkehelseministeren en rekke bloggere til en rundebordskonferanse om kroppspress. Selv bor jeg ikke under en stein og jeg vet ikke hvor ministrene bor, men jeg tipper at det ikke er under en stein heller. Forhåpentligvis er møtet noe regjeringen også følger opp med konkrete tiltak. Bloggerne selv bor tydeligvis heller ikke under steiner, i alle fall ikke alle sammen. De begynner sakte med sikkert å se hvilken påvirkningskraft de har, og flere begynner å ta ansvar. Caroline Berg Eriksen havnet jula 2016 i hardt vært fordi hun hadde retusjert bilder på bloggen sin og løyet om det etterpå. Men hun ga etter for press, skrev et langt og angrende innlegg på bloggen sin og lovte at dette ikke skulle skje igjen.

 

United Influencers og flere mediebedrifter har sammen med psykiater Finn Skårderud laget Sunn-Fornuft plakaten for å bevisstgjøre digitale opinionsledere på kroppsbilde og sunne idealer. Dette viser at det er mulig å få til endring. Offentlig debatt om dette virker, fordi de med innflytelse stilles til ansvar for det de velger å dele.

 

Forslag om å forby reklame for kosmetiske inngrep

Til sist så må jeg også trekke frem SVs stortingsrepresentant Freddy Øvstegård som fremmet forslag i stortinget i vår om å forby reklame for kosmetiske inngrep. Jeg synes det er helt uforståelig at han ikke fikk gjennomslag for forslaget, men han fikk i alle fall satt en utrolig viktig debatt på dagsorden. På grunn av forslaget han fremmet har stortinget nå gikk regjeringen i oppdrag å fremme tiltak mot kroppspress og sørge for sterkere tilsyn med reklame mot barn og unge som promoterer urealistiske skjønnhetsidealer og bidrar til kroppspress. Dette må vi følge opp at de leverer på.

Politisk kvarter 04.04.18. Skjermdump fra www.nrk.no.

 

Det er mange som enten mener at dette ikke er en viktig kamp å kjempe. “Vi kan ikke forby pene mennesker”, er for eksempel et argument som brukes. Nei, men vi kan faktisk forby reklame for kosmetiske inngrep eller retusjert reklame som viser unormale og usunne kropper. FrP i bystyret mente at forbud mot retusjert reklame hindrer ytringsfriheten. Men vi har allerede i dag forbud mot reklame for alkohol og tobakk og reklame som retter seg mot barn. Dette er det er bred oppslutning for. Et tredje argument som brukes er at det spiller veldig liten rolle hva Norge gjør, fordi vi uansett ikke kan hindre den påvirkningen som kommer fra utenlandske aktører. Dette mener jeg er et litt feigt argument. For selv om vi ikke kan styre hva andre land gjør, så betyr ikke det at vi skal godta noe vi egentlig mener er moralsk sett feil. Ungdoms psykiske helse er et så viktig tema, at dette er noe Norge bør jobbe for internasjonalt også.

Glem aldri at dette handler om å begrense dypt kyniske bransjer sine muligheter til å tjene penger på å få oss til å være misfornøyd med oss selv.

Når jeg tar av meg T-skjorta og rigger meg til i sola med bikini så merker jeg hvor bevisst jeg er min egen kropp. Jeg tror de fleste skjønner at det er et langt lerret å bleke. Kampen for sunne kroppsidealer er uten tvil veldig krevende. Men det betyr ikke at det er umulig å få til noe, og det betyr i hvert fall ikke at vi ikke skal prøve. Glem aldri at dette handler om å begrense dypt kyniske bransjer sine muligheter til å tjene penger på å få oss til å være misfornøyd med oss selv. Det bringer ikke samfunnet vårt fremover, og vi bør slutte med det.

God sommer videre!

Om forfatteren

Sunniva

Sunniva

34 år, Oslo, samfunnsøkonom. Sosialist, feminist, mosjonist og miljøverner. Leder for Oslo SV. Gruppeleder for SV i bystyret i Oslo og medlem av samferdsels- og miljøkomiteen. Lever i tiden og forventer effektivitet!

Visit Website