Orange is the new black
I morgen kommer sesong 2 av Netflix sin suksesserie Orange is the new black ut. Serien som i følge Netflix er deres største egenproduserte publikumssuksess skiller seg ut i havet av serier ved å nesten kun ha kvinneroller.
Seriens første sesong er basert på en sann historie om Piper Kerman som i sine yngre dager smugler narkotika sammen med sin kjæreste, en kvinnelig internasjonal narkolanger. Årevis etterpå lever Piper, som spilles av Taylor Schilling, et besteborgelig liv med sin (mannlige) forlovede og nyoppstartede kosmetikkbedrift. Plutselig står politiet på døra, og hun er nødt til å sone straffen. I Litchfield kvinnefengsel blir Piper møtt av en rekke kvinner, hun blir nødt til å tilpasse seg den nye brutale tilværelsen og vi blir kjent med kvinner av alle slag. Her møter vi kvinner med ulik bakgrunn, etnisitet, fortellinger og seksuell orientering.
Serien gir oss et møte med det amerikanske fengselssystemet, men først og fremst interessante karakterer som vi blir godt kjent med. Skaperen bak serien, Jenji Kohan, er en av USAs største kvinnelige produsenter. Hun legger bort alle kvinnesteriotypier vi er vant til å møte i serier og vi får følelsen av å møte noe ekte, som er satt i en ramme der alt er unntakssituasjon, kvinner som lever i fengsel. Noen er der fordi de har vært på feil sted til feil tid, mens andre har begått grove kriminelle handlinger.
Orange is the new black er først og fremst utrolig underholdende med sine kjappe replikker og absurde fengselsdramatikk. Samtidig skildrer den linken mellom fattigdom, klasse og etnisitet i USA. For selv om hovedkarakteren er en hvit middelklassekvinne har mange av de andre karakterene helt andre utgangspunkt for å lykkes i livet. Gjennom deres fortelling blir vi kjent med tilfeldighetenes land der kjønn, etnisitet og bakgrunn er helt avgjørende og reproduseres i generasjoner.
Sesong to er ikke lenger basert på Kermans selvbiograf, nå er det opp til manusforfatterne, og kritikerne har rost den opp i skyene. Allerede før sesong to er lagt ut har de fått beskjed om å sette i gang med sesong tre. Vi slår med glede fast at Litchfields interessante kvinnekarakterer er populære, og dette får oss til å tenke på Cate Blanchetts Oscar-tale fra mars. Da hun vant for beste kvinnelige hovedrolle i publikumssuksessen Blue Jasmine, sa hun: ”Those of us in the industry who are still foolishly clinging to the idea that female films, with women at the center, are niche experiences: they are not. The audiences want to see them, and in fact, they earn money.”
Foto: Lånt av Netflix.com
Comments are closed.