Jenter som går alene hjem om natten

danmarksplass

Illustrasjonsbilde: On the way home from work av Jill (tilgjengelig under CC BY-NC 2.0)

Jeg er oppvokst på Kronstad i Bergen. Vi hadde mange ting å være stolte av, for eksempel en solid akebakke ved Brann stadion og en imponerende landingsplass for helikoptere. Men jeg ble snart så gammel at akebakke og helikoptre ikke lenger var nok spenning i livet, og mer engasjerende tilbud i sentrum lokket. I julen tenkte jeg på hvordan jeg pleide å komme meg hjem de 3,6 kilometerne fra byn, særlig på kveldstid.

Nattakst på kollektivtransport

Hjemmefra er jeg nemlig vant til noe så latterlig som nattakst. Ja, det vet vel ikke du som er oppvokst i Oslo hva er for noe. Her er du vant til å kunne bruke månedskortet ditt når som helst, med t-baner og trikker og busser som fungerer som rullende fortau. Sånn er det ikke overalt. I Bergen må du nemlig betale en egen billett om natten, selv om du allerede har kjøpt 30 dagersbillett. For 10 år siden var det 60 kr, og den prisen var så sinnsykt høy at den omtrent ikke har blitt endret på siden (joda, nå koster det visst 65 kr).

60 kroner – det høres kanskje ikke ut som så mye, men da jeg var 17 år og fikk 90 kroner i timen for å vaske kontorer, var det mer enn jeg kunne betale. Dermed gikk jeg hjem.

Veien hjem

En går som regel hjem på veiene hvor det er mest lys og folk. For meg betydde det å gå på den siden av Store Lunggårdsvann som tar deg over Danmarksplass. På Danmarksplass, en trafikkdump det burde vært gjort noe med for lengst, kan du velge mellom underganger med blottere eller oversiden, hvor menn i familiebiler trodde tenåringsjenter kunne kjøpes for telefonkort. Noen burde ha kjørt de telefonkortene opp der man på pent sier “et visst sted” (i Bergen heter det rævhålet), men det er en digresjon.

Jeg husker overraskelsen min da jeg oppdaget at nattbussen i London kostet det samme som på dagtid, 1,20 pund. Det fikk meg til å innse at bussene ikke trengte å være dyrere på natten. Genialt, tenkte jeg som 19-åring, og jeg er fremdeles enig med meg selv. Når vi snakker om sikkerhet i byen, så snakker vi ofte om gatelys og synlig politi. Jeg syns vi skal snakke om nattaksten på kollektivtransport.

God kollektivtransport gjør verden bedre

Jeg skal ikke påstå at rosa jentetaxier ikke er et godt tiltak for å sikre unge kvinners trygghet på vei hjem fra byn. Det fungerer sikkert fint for de som er heldige nok til å få plass i bilen. Men hvorfor ikke satse på tilbudet som allerede er der? Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor månedskortene ekskluderer halve døgnet. Jeg tror det er et mer effektivt tiltak å utvide ungdomskortet til 25 år, i tillegg til å inkludere nattransport. Det er viktig å huske at 65 kr kan være mye penger, selv når en er blitt en bemidlet voksen. Og hvis du bor i Bergen og ikke helt skjønner hva jeg snakker om: Nei, det er ikke logisk at bussen eller banen koster mer om natten. I Oslo koster det samme som på dagen. Syns du ikke det er grådig urettferdig?

Kutter vi ut nattaksten på buss og bybane, så gjør vi byen tryggere for bergensungdommer med utferdstrang. Det er så sinnsykt enkelt at jeg er overrasket over at det ikke er gjort for lenge siden.

 

Illustrasjonsbilde: On the way home from work av Jill (tilgjengelig under CC BY-NC 2.0)

Om forfatteren

Ingvild

Ingvild

Bergenser som bor i Oslo. Jeg er interessert i teknologi, film og internett, i tillegg engasjeres jeg av eldreomsorg og internasjonal solidaritet. Jeg liker rufsete hunder, rødvin og (e)bøker man blir oppslukt av. Ypperlig på førstelinje IT-support (bytt browser) og trives med raske beslutninger.

Visit Website

6 Comments

  1. Crvena 06/01/2014

    Dette støtter jeg HELHJERTET opp om! For, det er ikke bare i Bergen dette er et problem, det er mer eller mindre over hele Norge at ting er så gjennomført latterlig og idiotisk! BEDRE og BILLIGERE kollektivtransport nå!
     
    Så får vi ta diskusjonen om hvorfor en ikke skal kunne følge seg trygg over alt, når som helst, uavhengig av alder og kjønn, en annen gang. 

  2. Jeg hadde bodd i Oslo i nesten to år før jeg fikk med meg at månedskortet mitt virket om natten også. I løpet av den tiden gikk jeg som regel hjem, slik at jeg slapp å betale nattaksten jeg trodde fantes..

  3. Frøydis 06/01/2014

    Ja til billigere og tryggere nattbuss. – For eksempel kunne flere byer i Norge gjort det samme som de har gjort i Kalmar, å innføre “Nattstopp”, der passasjerer får gå av mellom stoppesteder – for å ha kortest mulig vei hjem til huset sitt – og bussjåføren bare lar én og én passasjer gå av foran i bussen, for at ingen skal bli utrygge på at noen kan følge etter. 
    Her er en liten film om nattstopp: http://vimeo.com/68275334

  4. Julie 06/01/2014

    Det var natttakst i Oslo frem til for et par år siden. Da kostet nattbussen 50 kroner, såvidt jeg husker, og det var helt andre linjer som gikk enn de vanlige bussene på dagen.
    Jeg etterlyste vanlige busser etter midnatt i en bloggpost way back in 2006: http://accordingtojulie.wordpress.com/2006/08/11/forholdsregler-etterlyses/
    og igjen i 2007: http://accordingtojulie.wordpress.com/2007/03/11/here-we-go-again-skyld-feil-og-ansvar/
    I dag er det langt flere av de vanlige busslinjene som bare fortsetter gjennom natten, pluss at noen trikk- og t-bane-linjer blir til nattbuss etter et visst klokkeslett. Og det er inkludert i månedskortet. På grunn av dette, har jeg nesten sluttet å gå hjem om natten. Det er så sjelden det er nødvendig. Og nå føler jeg meg mye tryggere.

  5. Ingvild Author

    Hei alle! Tydeligvis ikke bare meg som har trasket mye hjem nattestid :)

    Konseptet med nattstopp var lurt, takk for lenken, Frøydis!

    Jeg visste ikke at det pleide å være nattakst i Oslo og, Julie. Bra de endret på det, og fikk flere tilbud på kveld/natt. Jeg opplever at det er et bra kollektivtilbud i Oslo på natten nå, håper Bergen kommer etter!

  6. Jenny 06/01/2014

    I Trondheim koster det fra 80-110 kr å ta bussen hjem om natten, og dette er byen med flest studenter, altså fattige og unge mennesker. Idioti!