Fish and tits

 

 

Det er utrolig hva du kan få solgt med bruk av kvinnekroppen. Ja, du kan nærmest selge hva som helst bare du slenger på et par pupper eller en naken kvinnerumpe.

 

 

 54070958_a6b23816a7

 

Når feminister tar opp at kvinnekroppen fremdeles anses og behandles som et objekt, er det mange som fnyser av påstanden. Vi har jo kommet så langt med likestillingen og kvinnefrigjøringen at kvinner har makt til å bestemme over sin egen kropp. Vil kvinner spille på utseende og sex, er det et fritt valg. Vil de være en pornostjerne, er det fordi de foretrekker det yrket. Kvinners hang til å være digg kommer kanskje naturlig, vil noen si. Andre mener at kvinner har estetisk makt som de besitter og bruker. Men uansett hvor mye vi eksponeres for kvinnekropp, som en salgsvare, en reklamekulis eller en estetisk gjenstand, er flertallet av oss tilsynelatende skråsikre på at det ikke påvirker vårt syn på kvinner. Det er klart at vi respekterer og anerkjenner kvinner for den de er, og ikke for hvordan de ser ut. Og selvsagt er det bare fri vilje og frigjorthet som får unge kvinner til å kaste klærne. Eller?

 

Dere kan jo ta en titt på denne nettsiden og vurdere følgende:

1. hvem er det som tjener på slike fremstillinger av kvinner?

2. ser det ut til at det er kvinnene på bildet som er maktposisjon?

3. hvor mye tror du kvinnene på bildet tjener i forhold til selskapet som selger varen?

4. hva gjør det med vårt syn på kvinner at vi ser slike bilder av kvinner overalt?

 

Kjøp en kvinne 

Å omgi seg med bilder av kvinner som en estetisk og salgsfrembringende gjenstand mener jeg virker inn på vårt kvinnesyn. På samme måte som jeg mener at retusjerte bilder av kvinnekropper på plakater og i kvinneblader gjør noe med kvinners syn på seg selv og sin egen kropp. Lignende argumenter kan også brukes om porno. Dersom du ser mye på porno er det sannsynlig at det vil gjøre noe med ditt syn på kjønn, kopp og seksualitet.

Mange av oss klarer å skille mellom reklame, porno og virkeligheten. Ikke alle gjør det, og jeg tror at de fleste av oss påvirkes av det vi ser. Hvis ikke det var for at vi blir påvirket av reklame, ville ikke selskapene investert millionvis i reklame for å selge produktene sine. De vet at det lønner seg og at vi kjøper de varene vi blir eksponert for. Men hva er det som skiller gjenstanden i reklamen fra kvinnen på bildet? Hun er ofte stilt opp som en utsillingsdokke, og på svært mange bilder er selve ansiktet utenfor bildet. Hun er bare en kroppsdel. Hvorfor skulle vi ikke påvirkes av slike bilder av kvinner, akkurat som vi påvirkes til å kjøpe varen på bildet?

Her er forsiden av et magasin som jeg så på Narvesen før jul:

 

IMG_0223.2

 

Jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte. Er en slimete rovfisk mellom puppene på en dame tragisk eller komisk? De som har laget bladet (som handler om fisking og står under kategorien “jakt” i magasinhyllene), må ha tenkt at det selger. Redaktørene i magasinet tok det vel også for gitt at det bare er menn som fisker, siden bladet åpenbart ikke er rettet mot et kvinnelig publikum.

Kropp møter kapitalisme 

Jeg mener ikke nødvendigvis at all porno og fremvisning av kvinnekropp er skadelig, men det er grunn til å ta på alvor hvordan reklameindustrien kynisk utnytter kvinnekroppen for profitt. Selv synes jeg det er både nedverdigende, pinlig og provoserende at min kjønn reduseres til en salgskulis. Jeg tror også det påvirker både menns syn på kvinner og kvinners syn på seg selv. Hva forteller disse bildene om hva en kvinne er og hvilke kvaliteter hun har?

Jeg blir også bedrøvet. Er virkelig de som driver med markedsføring så lite kreative  at de ikke klarer å selge varene på annet vis? Isåfall synes jeg at de burde finne seg et mer passende yrke. Fordi dette holder ikke mål!

 

 

 

 

Bilder: benz_adv_airbaf, Chong head´s Photostream, CC BY NC 2.0

Om forfatteren

Malin

Malin

For meg handler feminisme om rettferdighet og frihet. Å skrive om feminisme er viktig, både for meg personlig, men også fordi jeg håper det kan bidra til mer debatt, refleksjon og kjønnsrettferdighet.

Visit Website

5 Comments

  1. Tore Vånge 28/01/2013

    Tomas Gunnarsson (Genusfotografen) skriver også om nevnte fiskeblad. Han har samlet sammen en rekke av bildene de har brukt. Det blir overveldende.
     
    http://www.genusfotografen.se/?p=2705

  2. Malin Author

    Hei tore, ja jeg har sett det, og vurderte å vise til siden i dette innlegget, men ble for provosert av bildene. Det er helt vanvittig rett og slett.

  3. Heidi 28/01/2013

    Det er helt sykt at både menn og kvinner kan se ting som dette hver dag og ikke bare påstå at kvinnesynet vårt er helt feilfritt, men faktisk aktivt gjøre narr av dem som mener noe annet. Men men, det er vel som antropologen Ralph Linton en gang sa: “The last thing a fish would ever notice would be water.” Havet av mannssjåvinisme synes å være et storslagent eksempel.

  4. Annlaug Røine 30/01/2013

    Ingen kvinner er perfekte sies det da, mannen min elsker rynker som kommer frem når jeg smiler. Elske de selv skal vist være umulig om man er kvinne sier bladene. Så da er ikke jeg den typen kvinne! Stolt av det!
    Problemene slike reklamer lager ser jeg i jobben min der selv små barn gråter for dem ikke er vakre nok, brune nok eller høye nok, de kan snakke om slankekurer og inngrep. Det er ikke en slik hverdag jeg jobber for å gi dem, jeg mener det er viktig å skjerme dem fra slike ting, der har vi et stort ansvar. Noe må bli gjort, mye gjøres men langt fra nok! 

  5. Malin Author

    Hei Annlaug, jeg er enig med deg. De helsemessige konsekvensene av den unaturlige fremstillingen av jenter/kvinners kropp (og i økende grad også gutter/menn) får for liten politisk oppmnerksomhet. Det er så trist og unødvendig at unge mennesker skal slite med dårlig selvbilde og selvfølelse fordi de ikke ser ut slik mediene/reklame forteller dem at de skal se ut. Slik kan vi ikke ha det!