– Drekk deinna du

 

– Drekk deinna du, så skal du få suge oss aille sammen etterpå.

Jeg er på nachspiel. Det er by:Larm og full fest i Norges musikkbransje. På et hotellrom i Oslo sitter jeg, sammen med en venninne og en kollega. Vi er på nachspiel sammen med diverse festivalfolk fra festivaler i Nord-Norge, og det er en viktig arena for nettverksbygging. Det er mange gamle menn der, og folk fra festivaler jeg har hatt veldig lyst til å jobbe med. Vi har hatt en lang kveld i By:larm-teltet, med mye øl. Et trivelig nachspiel virker som en fin måte å avslutte festen på.

Helt til vi oppdager et visst kulturkrasj. Sitatet ovenfor blir pyntelig servert meg i det en mann i 40-åra gir meg et glass vin. Blåøyd som jeg er, og oppvokst i god SU-ånd, tenker jeg selvfølgelig at denne mannen ikke vet at dette er seksuell trakassering og ikke er greit. Jeg tenker at jeg selvfølgelig må opplyse han om det. Man kan jo trygt si at dømmekraften min er litt påvirket av noen øl, så jeg serverer han følgende høflige frase:

– Du, det der var seksuell trakassering, og jeg synes ikke det var greit.

Egentlig, så var det ikke bare ugreit, men også veldig upassende. Denne mannen var jo over 20 år eldre en meg, griseekkel og fra mitt ståsted, en potensielt en jeg kanskje måtte jobbe med i fremtiden (la oss si at jeg har funnet ut hvor jeg ikke vil jobbe). Det var helt åpenbart at dette var en tilbakemelding han ikke taklet. Resten av nachspielet måtte han påpeke ovenfor alle andre hver gang noen dro en spøk som var litt tilknyttet sex at de ikke måtte si sånt, for det liker jo ikke Marte.

Seksuell trakassering er all uønska oppmerksomhet rundt kropp, kjønn eller seksualitet og er et effektivt middel for å ta makt fra andre. Selv om seksuell trakassering er i følge likestillingsloven ulovlig, så er det likevel et utrolig utbredt problem som blir unnskyldt eller usynliggjort i samfunnet vårt. Og for de av oss som har sett litt på Paradise Hotel så kan man jo lett bekrefte at det både er godt utbredt, og vel akseptert. Seksuell trakassering skjer på skole, på arbeidsplassen og på fritiden, og et effektivt virkemiddel for å holde jenter nede på. Gjennom seksuell trakassering kontrollerer man jenter og man avgrenser jenters mulighet til å ta plass i det offentlige rom. Og er det noe jeg er piss lei av, så er det at jenters frihet i hverdagen begrenses på grunn av seksuell trakassering.

Eksempelet over var helt åpenbar seksuell trakassering, i tillegg til en del hersketeknikker, som begrenset min frihet. Det gjorde at jeg ikke ville røre meg på dette nachspielet i frykt for at en av disse ekle gamle mennene skulle finne det for godt å ta på meg. Det gjorde også at jeg ikke vil jobbe med den festivalen, fordi jeg veit at det da vil komme flere ubehagelige situasjoner. Et annet eksempel opplevde venninna mi som ble tafset på av en ekkel gammel mann da vi var 16 år og var på en legendarisk konsert med Sex Pistols. Den mannen ødela konsertopplevelsen for venninna mi. Ei jeg studerer med var på studentsamling en kveld og skulle kjøpe seg en øl da en fyr fant det for godt å klype henne i rumpa. For å ikke ødelegge stemninga sa hun ikke ifra, men turte selvfølgelig ikke å gå forbi igjen for å kjøpe flere øl.

Ei anna ble kalt «kåte kanin» av sjefen sin etter å ha vært på fest med jobben og hooket opp med en fyr. Kommer hun noen gang til å tørre å feste, slappe av og kose seg med jobben sin igjen? Bestevenninna mi på ungdomsskolen fikk buksene revet av seg i gangen – det gjorde at hun holdt seg på klasserommet neste friminutt.

Utallige jenter har blitt holdt nede mens guttene har tatt på puppene og i skrittet deres på skolen. Mens lærerne enten har sittet intetanende på lærerværelset eller har unnskylt trakasseringen med at guttene bare er litt nysgjerrige og flørter med jentene.

Jeg kunne fortsatt i en evighet med slike historier, og jeg har ingen venninner som ikke har en sånn historie å komme med. Synes du det er greit?

Nei, det synes ikke jeg heller. Seksualitet og makt henger ofte sammen. Når gutta trakasserer oss jentene, så tar de fra oss makt og handlingsrom. De tar fra oss retten til å bestemme over vår egen kropp, og de forsterker de tradisjonelle kjønnsrollemønstrene, istedenfor å bekjempe dem. I følge en svensk undersøkelse har 69 % har av jentene i ungdomsskolen blitt kalt hore, ludder eller bitch og 61 % har blitt tatt på rumpa uten samtykke. Når jeg tenker på meg selv, og min omgangskrets, så tror jeg disse tallene i realiteten er høyere.

Jeg tror det viktigste vi kan gjøre med seksuell trakassering er å si ifra. Si ifra når du ser en venninne eller kompis bli seksuelt trakassert eller sier noe dumt. Snakk om seksuell trakassering, om hvor ille det er og del dine historier. Folk skjønner ikke problemet uten at noen snakker om det.

Derfor har SU denne våren hatt kampanjen «Ta meg på alvor» for å dra på skoler, holde stands og snakke om seksuell trakassering. Sammen så vil vi kreve skoler og arbeidsplasser over hele lander for trakasseringsfrie soner. Nå er kampanjeperioden over, men det er fortsatt mange SU-lag som jobber med seksuell trakassering, og det kommer vi til å gjøre til vi har fått en endring. Vi må ta ansvar for å endre vår egen hverdag ettersom ingen andre gjør det. Signer oppropet her og her kan du printe skjemaer og samle underskrifter for å kreve handling av din rektor eller sjef!

 

Marte Gravem Isaksen kommer fra Kvæfjord og er 21 år. Hun jobber mye med festivaler og sitter i sentralstyret i SU.

Bilde 1: Metallica at Rock Werchter 2009 av crsan – christianholmer.com (CC BY 2.0).

Bilde 2: happy hour av jenny downing (CC BY 2.0).

Om forfatteren

Gjesteblogger

Gjesteblogger

Hvis du vil være gjesteblogger for Maddam, send en mail til hei@maddam.no. Få med hva du vil skrive om og tre linjer om deg selv.

Visit Website

72 Comments

  1. Bra blogg, Marte!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett!

    Er det noen som har tips om gode blogger jeg bør anbefale så send meg en link på magne.antonsen [@] vg.no Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

  2. Balder 05/07/2012

    Som man reder ligger man…

    I dag skal jentene være seksuelt tiltrekkende. Alle skal ville ha de… det er deres ønske på et bevisst eller ubevisst plan, men når noen faktisk vil ha de, som svar på deres seksuelle magnet som står på 11, så blir det ett problem…

    Problemet var der egentlig helt fra når de skrudde på magneten hjemme, eller i en tidlig alder når man gikk med på sau-samfunnets bilde på hva en “riktig” og suksessfull kvinne skulle være eller se ut som.

  3. Spirella 05/07/2012

    Balder: Ikke alle går rundt og er oppatt av å være sexy hele tiden. Da jeg gikk i 8. klasse gikk en av skolens mest populære gutter bak meg i trappa. Han tok meg på rumpa, og i ren refleks snurra jeg rundt på hælen og klappa til ham. Jeg fikk spørsmål fra elever jeg ikke kjente, om det var jeg som klappa til ham (det ble slått opp som en sensasjon at noen skulle komme på å klappe til HAN). Ingen nevnte at han klådde på meg. Jeg var ikke blandt de som var dolla opp, bare så det er sagt.

  4. Ja, Balder, du har helt rett! Det er alltid oss damer sin feil at menn ikke klarer å styre seg! Helt vår feil! Alltid!

  5. Aekus 05/07/2012

    Neida Ann Kristin, det er ikke alle damer sin feil. Det er noen damer som ødelegger for andre. Problemet er at det blir mer og mer vanlig at damer/ jenter oppfører seg slik når de er på fest. Nå har jeg jobbet i utelivet i 10 år og kan si at det jeg har sett får en til å tenke slik Balder gjør til tider. Damer som er så drita at puppene henger ut nesten, damer som flyr fra gutt til gutt på utestedet etc. Jeg sier ikke at det er greit at gutter oppfører seg slik de gjør men hvis ikke dere damer synes det er akseptabelt så burde flere lære seg å “oppføre” seg på fylla. Gutter er enkle dyr og glemmer at det er forskjell på folk. De tenker at om en dame er slik må alle være det. Til bloggeren synes jeg det er helt riktig å si ifra slik at menn skjønner at ikke alt er greit, men jeg skulle ønske at damer generelt tok mer ansvar og lærte seg hvordan man bør te seg. Det er ingenting i veien med å eie noen hemninger.

  6. sjarken 05/07/2012

    At damer kler seg sexy, eller er sexy gir ingen grunn til å oppføre seg slik. Selv om man ikke er edru.
    Skjerpings!!!

  7. Kokk 05/07/2012

    for guds skyld, IKKE begynn i restaurantbransjen!

    Der er så mye seksuell trakassering begge veier.. men jeg liker det;D

  8. Antitrist 05/07/2012

    Sånn oppfører jo mange kvinner seg og de klemmer og kjenner og bare sier rett ut hva de vil gjøre med deg kanskje tilogmed i større grad enn menn for de har jo trossalt den seksuelle makta og får som regel ikke en skyllebøtte med seksuell trakkassering over seg når de tar tak i ting ikke misforstå jeg syns seksuell trakkasering er en stygg greie som bør ha strafferammer,men det kan vel ikke gjelde for kun ett kjønn ?

    Kort sagt det er like mange purker som råner ute og grynter i natta nå til dags rånene er mer mottagelig for gryntinga,men når purkene grynter på en måte og det funker på rånene så er det jo naturlig at rånene tenker at samme gryntet funker på purkene er det ikke ?

  9. Kyrre Idsøe 05/07/2012

    Dette er jo helt bak mål, her males menn opp som noen sex galne kryp som ikke klarer å styre seg, det bilde som blir malt her er jo så feilaktig at jeg er mildt sagt sjokkert.
    Seksuel trakasering er et problem de færreste opplever, ja noen ekle stofer må man tåle enten de komme fra menn eller fra kvinner, tross alt så er vi voksne folk og klarer å svare for oss og oppføre oss.
    Å skylde på kvinner eller menn sim bekledning er og helt tullete, det er snakk om noen få som ikke klarer å styre lystene sine, men det å rive alle menn under samme kam er helt uakseptabelt.
    90% av alle menn og kvinner kan oppføre seg, og til de siste 10% så må vi bare holde på at det er uakseptabelt med sekueltrakasering uannsett hvilken form det har, men å skylde på hvordan menn og kvinner oppfører seg er jo bare tullete, jeg har aldri hatt problem med å styre meg selv, og det gjelder nok mesteparten av befolkningen og, så da må jeg jo si i fra om at det å male det så sort som det blir gjordt her er like gale som den trakkasingen som blir beskrevet.
    Ja, det er ikke bare kvinner som blir trakasert, kvinner er veldig flinke selv til å si grove ting og klapse på rompen og komme med upassende kommentarer, men da er det forventet at vi menn skal bare ta det.
    Verden har eller vil aldri bli så enkel, så slutt å prøv å innbill oss om det.

  10. Hvordan fungerer egentlig dette med sjekking, sex og sånt blant feminister?

    Er det slik at to personer som er nøyaktig like gamle, har like høy stilling og like høy lønn blir kåte/interesserte i nøyaktig samme tidel av et sekund og så bare føres de mot hverandre uten at noen tar noe initiativ (eller “legger press på” som det heter på feministspråket) etter at de skrevet under en samtykkekontrakt?

  11. Frøland 05/07/2012

    Nå må du gi dere. Greit nok, så er de noen som grafser litt for mye. Men nå må dere faen ikke forvente at staten og alle rundt dere skal ta grep. Du kan ikke endre menns biologi.

    Mitt råd, et spark i balla får de fleste til å stoppe. Ta litt ansvar sjøl.

  12. Dmm: Man trenger ikke være feminist for å mislike en kvalm kommentar fra et kvalmt menneske.

  13. “Eksempelet over var helt åpenbar seksuell trakassering”

    Unnskyld, men hvordan da? Det er godt mulig det var mer i den situasjonen som gir deg helt rett, men jeg kan nå ikke finne det i det du har skrevet. Utsagnet -Drekk deinna du, er ikke på noe vis seksuelt ladet i utgangspunktet.

  14. Hvorfor er det trakaserende å tilby noen noe å drikke? Tror han mannen bare prøvde å være hyggelig mot deg. Også beskylder du han for å være sexuelt trakaserende. Syns egentlig DU var litt ufin.
    Det finnes jenter som tar på gutter også. Jeg har flere ganger blitt tatt på av jenter på byn/skolen, men ser på det som et komplimant.

  15. Ove Kristian 05/07/2012

    Synes det er dumt med trakassering enten det skjer i fylla eller for eksempel på skole eller jobb. Det finnes noe som heter sosiale koder og det betyr at man ikke skal oppføre seg som en kåt apekatt. Og gjør man dumme ting i fylla så får man heller holde seg edru enten man er mann eller kvinne.

  16. Jeg kan forstå at ungdom, både gutter og jenter, blir forvirra/forbanna av opptredenen til det motsatte kjønn. Vi “voksne” har brukt mange år på å forstå og lære oss å tyde andre mennesker, på å skjønne når folk faktisk mener det de sier og gjør. Kommunikasjon og relasjon mellom mennesker er jo så kompleks, at til og med vi “voksne” sliter innimellom. Hvordan kan vi da forvente at ungdommene har fasiten??

    Jeg har tro på å jobbe med holdninger. Det begynner å bli noen år siden jeg sleit skoene ved ungsomsskola, så derfor kan det være at skolene har det tilbudet jeg foreslår under. Vi har seksualundervisning ved skolene våre, det er sikkert store forskjeller på kvaliteten i denne undervisningen, men uansett så er dette noe ALLE skal ha. Hva med å videreutvikle denne undervisningen og legge til rette for å jobbe med holdningsendringer i samme fag? Jo tidligere, jo bedre. Å jobbe med egne holdninger er noe vi alle bør gjøre, så om man begynner med dette tidlig så bør grunnlaget være mer stabilt når ungene går over i pubertet og får alle disse “lystene” sine ;-)

    På denne måten kan man også legge til rette for at unge jenter skjønner at klær og oppførsel kan ha feil effekt på gutter og guttene kan få et bedre grunnlag for å ikke tråkke i salaten overfor jentene. Ungdom er ungdom, hormonene styrer det meste, men med å jobbe med et bedre utgangspunkt i holdninger så vil man kanskje kunne unngå en del av den forvirringen puberteten påfører dem.

    Å kunne si nei og få gehør for det er en egenskap både jenter og gutter bør lære seg. Det er ikke slik at jentene bestandig er uskyldige lam og at guttene er store stygge ulver, rollene kan i mange tilfeller være tvert om. Derfor er det viktig at grunnlaget for forståelse og aksept jobbes med.

    Det er uansett ikke greit at hverken jenter eller gutter føler seg trakassert, og det er viktig at de alle forstår konsekvensene av sine handlinger. Vi er nødt til å starte med ungene og ungdommen, for en dag er det dem som skal legge føringer på hva som er greit eller ikke, som voksne. Forhåpentligvis vil da en fremtidig ung dame eller mann slippe å føle seg trakassert av en “griseekkel mann i 40-årene”, for han lærte litt om holdningsendringer i ungdommen ;-)

  17. Mr:
    Det var vel ikke dt at hun fikk ett glass vin som var saken, men kommentaren som fulgte med.

    Upassende? ja absolutt

    men så er det jo slik at de aller fleste “driter” i slike kommentatrer om man ikke har et, skal vi si, ekstremt forhold til det enten fordi man elsker det eller hater det..

    Om man skal dele ut noe skyld i dette generelt sett så vil jeg påstå at begge kjønn har mye å lære. Hvordan man skal begynne å få bukt på dette? Tja si det, for mannfolk vil det vel være å kunne holde de lavpanna kommentarene for seg selv (for de VIL være der ett eller annet sted i hode likevel)
    mens for kvinnfolk…. tja jeg vet ikke jeg. Kanskje dere har noe selv å komme med?

  18. Til Meg og Mr: Han sa ikke bare “drekk denna, du” men “drekk denna du, så skal du få suge oss alle sammen etterpå.” Les før dere kommenterer. Se for dere at dere har en datter. Hun blir voksen og går ut. Så kommer en som er dobbelt så gammel og sier dette til henne. Får dere ikke lyst å banke denne mannen bittelitt, da? ;-)

  19. Jan: derp.. Så ikke det sitatet :S MyBad. Innlegget gir mer mening nå =) Er så vant til sånne usaklige feminist blogger at jeg blir litt for ivrig.(sier ikke at dette er en sånn side)
    Lurer på hvorfor han karen ville at hun skulle suge alle sammen, sykt dårlig sjekketriks? Han må jo ha tulla? Fulle folk sier jo bare piss uansett. Kan ikke ta det personlig. Tror det er umulig å lære folk å oppføre seg når dem er fulle. Får heller lære oss å ikke drikke for mye

  20. Ann Kristin: Starten av innlegget var litt rotete, derfor så vi det ikke. Vi har selvfølgelig lest før vi kommenterer -_-
    Skal man virkelig henge seg opp i hva folk sier når dem er dritings? Hadde han fortsatt med sånne kommentarer hele kvelden, eller tvunget henne til noe hun ikke ville, så kan jeg forstå at folk blir sinna.
    (Jeg har fått med meg at han “erta” henne resten av kvelden. Men han slutta med sånne grisete kommentarer). Hadde han fortsatt så hadde nok noen banka han eller sendt han hjem.

  21. Hilde 05/07/2012

    Hadde du vært nordlending, så hadde du bare ledd og kommet med en saftig kommentar tilbake.. Kulturkræsj, ikke seksuell trakassering!

  22. Nå er jeg fra Tromsø, og hadde jeg som er jente fått den kommentaren i trynet hadde jeg bare syntes det var harry, men skjønt det var en kødd.. Jeg hadde bare vist han fingeren og kalt han en jævla oter eller noe.. Syns du selv ikke det var en harry forsøk på vits, så ok, du sa i fra. Og han syntes du virket som en prippen kjedelig høns på grunn av det, so fucking what?

    Og beklager, hvis en eller anne idiot kaller meg ludder uten grunn eller hva, så føler jeg ikke at noen som helst makt blir tatt ifra meg, det klarer ingen mannfolk ved kommentarer eller så, og jeg her da et voksent menneske som kan si i fra og bestemmer om jeg skal bli såret eller ikke.. Det har NADA å si om en random dude kaller meg ei hore, for det er ikke meg det sier noe om.. Og jeg har aldri brydd meg om hva andre mener om meg heller. Jeg er meg, og jeg står for den jeg er. Enkelt.. Ingen mann eller kvinne holder meg nede på grunn av slikt..

    Nei, jeg sier ikke at seksuell trakassering er ok, ikke på noen måter. Men jeg sier meg enig med noen her, er man på byen, full som en lerke, nesten vandrer i undertøy og byr seg frem, så risikerer man at noen finner på å tafse.. Er det ok enda du ikke ville det? Nei, men enda jeg har rett å stå på alle fire naken på busstoppet uten at noen tafser på meg, så sier det seg selv at det fortsatt ikke er lurt.. Mange respekterer kvinnen og at hun eier sin egen kropp, andre prøver uten at det er ment som respektløst men de tror at den fulle hønsa på byen som vifter med alt hun har har kanskje litt lyst å bli tatt på ræva, også har du de som gir totalt faen fordi de ser kun på kvinnfolk som hull..

    Seksuell trakassering er FYFY, vi vil ha det bort, enig i det.. Men det er ikke bare mannfolkene sitt ansvar

  23. Hilde og Zentia: Så utrolig godt å se noen jenter med bein i nesa som tåler en spøk. Her i oslo er det mange pripne og “over følsomme” jenter. Sier jo litt når 1 kommentar på en fest blir til blogg innlegg og kommer i vg. =/

  24. PIJAH 05/07/2012

    Balder: helt serriøst?
    Jaja, nei jenter, vi kan ikke feste med menn. Vi får ikke ha på oss “uanstendige” klær, men de kan vomme rundt i bar overkropp mens mageflesket henger utenfor mens de tafser som bare faen. For det er vist alltid jenters feil, jeg mener, om man er født med så store pupper får man vel faen bare pakke seg inn i en ullgenser da eller?
    Jeg blir så imponert over hva folk får seg til å si. Det er jo sexuel trakassering bare å åpne kjeften høyt nokk til å skrike ut at det er vår feil. Nei, så var ikke dette dødsfarlige ting, men de var ubehagelig, og uprofesjonelt av de som kommenterte videre den festen.
    Utrolig hvordan man kan generalisere det så heftig at det alltid er jenters feil.
    Helt imponert, virkelig: WOW.

  25. Hei Marte

    Et viktig tema du tar opp, og jeg synes selvsagt at jenter alltid skal og må si ifra
    at nei betyr faktisk nei, og at tafsing og verbalt missbruk ikke er akseptabelt.

    http://www.vargas12.com/2012/06/unge-jenter-ma-torre-si-nei-til-sex/

    Jeg skrev om tema for en tid tilbake, og det bør skrive om helt til menn skjønner at alle
    kvinner skal behandles med respekt, uansett setting, antrekk eller utseendet.

    Bare ved å si fra umiddelbart, og hver eneste gang får man gjort noe for den som blir utsatt.
    Like fult er dette et problem som har pågått i mange generasjoner, og vil fortsette om ikke lovverket
    endres.

    Takk for et godt innlegg!

    Vargas

  26. Jada 05/07/2012

    Zentia: Ei dame kan kle seg i burka, og det vil fremdeles finnes mange menn som mener hun frister og vifter med rompa. Skal du legge ansvaret på jenter i miniskjørt ender du bare med at grensene for hva som er horete, stadig blir snevere. Helt til vi har samme situasjon som i saudi arabia, hvor damer må bruke solbriller, fordi noen mener øynene deres er for fristende.

  27. sjarken 05/07/2012

    Nå har det seg sånn at jeg selv er nordlending, og stolt av det. Men når det gjelder de fleste damer her oppe i nord, så er mange av de knallharde og vanskelig å komme innpå. Noe jeg føler de sørpå ikke er. Men man kan ikke ta alle over en kam, da vi alle er forskjellig. Heldigvis. Og ja, nordlendinger liker knallharde damer. (de fleste ihvertfall)

    Kjenner mange som vil gidd han en på trynet pga kommentaren; så skal du få suge oss aille sammen etterpå. Men har det vært motsatt, at det var dama som sa det, ville nok mottagelsen vært en helt annen.
    Hadde jeg fått en slik kommentar ville jeg flirt rått..

  28. Espen 05/07/2012

    ikke rart det er krig i verden når folk blir SUtrete for så lite, det sagt så er det jo ikke en spesielt hyggelig eller intelligent kommentar, men grensen mellom tøys og mobbing/trakasering er alt som skjer etter du har sagt ifra hva du ikke vil dem skal gjøre eller si til deg

  29. Kristian 05/07/2012

    syns frøkna var i overkant hårsår ang kommentaren. Spesielt med tanke på at kommentaren kom fra en nordlenning.

  30. Trond 05/07/2012

    Slike historier er litt vanskelig å tro på, kan jo hende det skjer men.. må vel være de samme som driver med sånt hele tiden, jeg har aldri opplevd noe særlig seksuell trakasering.

  31. Izabela 05/07/2012

    Flott innlegg.

  32. Anti-SU 05/07/2012

    Sutrekopp. 100 % sikke rpå at du mener det er helt i orden at halvfeite kvinner i 40-50-60 ¨rene klyper ungre menn i baken, kommer med sitt til unge drosjesjåfører etc
    Kvinner er ikke noe bedre enn menn i så måte, men dere bare syter.-

  33. Jada:

    Jeg legger ikke ansvaret på jenta i miniskjørtet eller ikke jenta i burka hvis de blir trakkasert, jeg sier ikke at hvis du har utrigning på deg så ber du om at noen begynner å tafse.. Det var ikke mitt poeng og det vil du ALDRI høre meg si.. Som jeg sa, mange menn respekterer kvinnen og kroppen deres, andre mistolker/er fulle idioter og tror de har grønt lys til å ta på også har du de som ikke eier respekt for kvinner.. (Dette går omvendt også) På grunn av disse mennene som ikke eier respekt for meg og min kropp så har jeg det i baktankene utifra hva jeg gjør, og enda jeg tar forholdsregler kan noen overkjøre meg uansett hva rettighetene mine sier.. Men det gjør ikke at jeg slutter å tar forhåndsregler og tenker meg om..

  34. Anti-SU 05/07/2012

    tror jeg slutter å holde oppe dører og slikt for damer, i dag så er vel det også regnet som trakassering

  35. Hvor går grensa for hva som er greit og hva som er trakasering? Tror ikke den mannen hadde fått noen straff for den kommentaren, da det kan tolkes som en spøk. Hvis det stemmer, var det da ikke trakasering?

    Og hvorfor finnes feminister enda? Burde dem ikke hete likestillingsmennesker eller noe? Hvorfor kjempe bare for kvinners saker? Jeg mener, hvis de skal kjempe for likestilling, så burde dem jo kjempe for begge kjønn. For meg virker det som feminister er manns-hatere. Mulig jeg tar helt feil…`?

  36. Og det verste er, dette kan ei 40- eller 50- år gammal kvinne også godt oppleve, fra jamnaldra menn eller frå menn i 60- og 70- åra. Noen mannfolk er bare ikke sanne,- og i tillegg kan de godt finne på å krydre den seksuelle trakasseringa med latterliggjøring etterpå (fordi hun ikke skjønte spøk = traktorlesbe eller statsfeminist).

    Og er du godt voksen, burde du i tillegg være glad for at noen “flørter” med deg!

    Jeg oppfordrer alle dere unge kvinner der ute til å være bitcher. ALDRI le med om du syns noe er upassende.

  37. Ingvild

    Jeg tror de fleste er enige i at seksuell trakassering ikke er greit. Så kan man ha ulike strategier for hvordan man takler det. Jeg har venninner som er tøffere enn meg, og som sier fra høyt og tydelig. Og det tror jeg er viktig, og bra. Men det skal ikke være jenten eller kvinnen (jeg har observert seksuell trakassering mot kvinner som er 50+, så dette gjelder mer enn bare unge jenter) sitt ansvar.

    Jeg tror det er viktig å dele historier om hvordan den enkelte har taklet ting, hvordan det opplevdes og hva som skjedde.

    Seksuell trakassering defineres vel som uønsket oppmerksomhet basert på kjønn. Merk ordet “uønsket”. Hvis du syns det er greit, og er med på leken, så er det ikke seksuell trakassering. Men det burde jo være opplagt både for nordlendinger og alle andre at man ikke kommer med drittpreik. Det handler om å respektere folkene rundt deg.

    Jeg er feminist, og definitivt ikke mannshater. Jeg er en mannselsker! Men først og fremst elsker jeg folk, og vil at alle folk skal leve mest mulige frie liv. Det inkluderer å slippe å bli tafset på og slippe å få sjikanerende kommentarer slengt i trynet. Er det noe jeg har erfart, så er det at det er lett å sitte i ettertid (og kanskje spesielt på andres vegne) og si at “jeg ville bare sagt sånn og sånn, og gått videre uten å bry meg”, men de gangene jeg har vært utsatt for trakassering (det er mer enn en gang) så har jeg bare stått igjen så utrolig paff og heller gremmet meg i ettertid fordi jeg ikke sa noe kult.

  38. Pris 05/07/2012

    Det er sykt trist at det er slikt, jeg opplevde det selv, jeg saa det hele tiden. Jentene ble alltid tatt paa, og ingen av laererene brydde seg. Det som er saa frustrerendes er at det er saa lite og gjore med det, jeg opplevde at folk ikke tok meg serios da jeg sa ifra. Det er trist at det er saa mange norske gutter som oppforer seg slik, og det er enda tristere og se en del av kommentarene her. Norske menn klager over invandrere som behandler damene sine saa daarlig? Enkelte av dere behandler norske jenter som objekter selv, men det vil dere jo aldri vaere enig i, da dere sitter jo paa toppen av stigen med tanke paa at dere er hvite og menn? Det er fryktelig trist, men vi lever i en verden som vi kan kalle ‘rape culture’, bare og lese om det.

    Det er helt sykt og se at enkelte menn her sier at det er kvinners feil, hva med og styre deg selv? Er du paa et saa lavt nivaa at du ikke klarer og kontrollere deg selv? Ja, da er du en voldtager, og du er et menneske som ikke fortjener og leve. Du fortjener ikke og gaa rundt blant oppegaaende mennesker som kan se rett fra galt, skam dere, herregud!

  39. Kjempefint svar Ingvild =) Men jeg er nok litt treig.. Hva ligger i “uønsket oppmerksomhet basert på kjønn”? Har kjønnet på personen noe å si? Kan f.eks. en mann ta en annen mann på rumpa uten at det er seksuell trakassering? Og hvordan kan man vite om den andre ønsker det eller ikke? F.eks. hvis en jente jeg syns var mindre pen sa; jeg vil ha sex med deg/eller knull meg. Er det da trakassering? Men om hun er pen, så er det greit? Det er ikke meningen å stille mange dumme spørsmål, men jeg forstår ikke helt.. jeg er nok litt dum. Hehe, det kan høres ut som pene mennesker er imun mot å seksuelt trakassere :P

  40. Mr . du er nok litt dum. Eller “dum”. Oppfør deg som et realt mannfolk, og du treffer reale kvinner. Du trenger ikke være Mr Darcy for å skjønne dette. Dessverre er det en del kvinnehatere der ute. (Dominerende mor eller storesøster i oppveksten? Ikke så vellykka selv, og det er statsfeminismens skyld?)

  41. Ingvild

    Hallo igjen, @Mr: Jeg er ikke noe seksuell-trakasseringsekspert her (fins det?) men: Hvis en mann tar en annen mann på rumpen, og han som blir tatt på rumpen syns at det ikke er ok, så er det absolutt seksuell trakassering. Om du ikke er sikker på om motparten syns at en rompemassasje er ok, så lar du det være. Jeg har egentlig syns at det er ganske lett å forholde seg til.

    Om en person er pen eller ikke, har prinsippielt sett ingenting å si. Kjønnet på personen har tilsvarende ingenting å si. De fleste feminister vil kanskje si at det ligger en maktfaktor inni bildet som kan forsterke utryggheten til jenter som blir trakasserte av menn, og at til sammenligning kan det være lettere for menn å le det vekk. Jeg tenker hvertfall det.

    Det er kanskje vanskelig for gutter å ta opp seksuell trakassering på en ordentlig måte (som jeg syns eksempelet i innlegget er: En typisk ordentlig måte å si fra på), men det betyr ikke at jenter ikke kan trakassere gutter. Men jeg vil nok tro at det er færre eksempler den veien. Jeg tror ikke at jeg har en eneste venninne som ikke har blitt seksuelt trakassert, og jeg har verre eksempler enn beskrevet i teksten.

    Om eksempelet ditt er seksuell trakassering eller ikke er vanskelig å si. Det handler nok mye om kontekst. Men det er uansett lov å gi klar beskjed om at fremstøtene deres ikke er ønsket. Så velger man “hardhetsgrad” på tilbakemeldingen ut fra settingen. Jeg vil ikke helt gi eksempler på hva jeg ikke regner som seksuell trakassering fordi det er individuelt, og det er så mange nyanser. Men magefølelsen stemmer ofte fint, og den henger sammen med personlige grenser.

  42. Til pris. Jeg er ganske sikker på at det er mindre voldtekter i dagens samfunn, enn det var før i tiden. Og at jenter har det mye bedre enn før(spesielt i moderne land). Har ikke hørt noe om noe rape culture. Menn har voldtatt så lenge mennesker har vært til, som oftest for å spre sine gener, eller for å “vanne” ut andre sivilisasjoner. Når en hannbjørn ser en hunnbjørn med en unge, så vil han drepe ungen å ha sex med hunnbjørnen for å spre sine gener. Blir feil å sammenligne mennesker med bjørner, men det forteller litt om hvordan naturen fungerer, og hvordan vi mennesker også var for lenge siden. Det er selvfølgelig feil å voldta og trakassere, poenget mitt er at å kalle dagens samfunn for “rape culture”, blir helt feil. Det er så mye fint man kan si om dagens samfunn, så helst ikke kall det rape culture. Hva med vitenskapsalderen, eller fysikk alderen.

  43. Jenny 06/07/2012

    “Enhver feminist er en mannshater.” Ja, jeg kjenner vel rundt 50-60 MENN som er feminister, flere av dem langt mer “ekstreme” enn meg. Faktisk er de færreste feminister mannshatere. Det gjelder kanskje noen gærninger i Ottar, men de fleste feminister har ikke noe mer i mot menn enn andre kvinner. De har noe i mot folk som behandler dem på en viss måte grunnet kjønnet sitt, enten det er en mann eller dame. Og som feminist: Nei, jeg syns IKKE det er noe mer greit om en dame klår på en mann eller trakasserer ham. Seksuell trakassering er aldri greit.

    Jeg syns uansett det er mange her som er raske med å hoppe til konklusjoner om at Marte er “hårsår” og at hun har misforstått situasjonen. Siden hun var den eneste av oss som VAR der så stoler jeg mer på hennes vitnesbyrd enn en gjeng folk som bare tolker det de vil ut av et innlegg på internett. Jeg har selv opplevd seksuell trakassering mange ganger. Det er veldig lite kult om tilfeldige folk tar på rumpa og puppene mine – uansett hvilke klær man går i, forøvrig – og jeg liker heller ikke alltid slengkommentarer og ekle blikk. Er det å være hårsår? Det vet jeg ikke. Det jeg vet er at JEG syns det er ubehagelig. Det burde være greit å sette sine egne grenser og si fra om dem, så får folk respektere dem om de vil ha respekt fra meg.

    At det er jenter sin “feil” ut fra at de oppfører seg utagerende – det er aldri jenta sin feil. Jeg må få lov å pynte meg uten at det betyr at jeg gjør meg “fin” for menn. Jeg kler meg ikke opp for dem, det har jeg aldri gjort, jeg gjør det for min egen del. Så er jeg heller ikke den som har størst utrigning, kortest skjørt eller høyest hæler, men det syns jeg er irrelevant.

  44. Anti-SU 06/07/2012

    jeg skal iallefall slitte å holde oppe dører for kvinner, eller reise meg på bussen om det er fullt og det kommer damer på. Jeg har alltid brukt å gjøre sånne ting jeg, men forstår jo at det er noe damer misliker så da får man jo bare slutte med det

  45. Takk for fine svar Ingvild =) Jeg tror nok ikke gutter bryr seg så veldig egentlig. Og jeg ville ikke tatt på en fremmed sin rumpe uansett :P var bare et eks for å prøve å forstå =)

  46. Pris 06/07/2012

    Mr: Du vet tydelig vis ikke hva rape culture er, og du vet tydelig vis ikke mye om dette emnet. Jeg raader deg til og lese opp om dette istedet og sammenligne oss med bjorner. Det som er festlig er at du bidrar med ditt syn paa kvinner og hvordan vi behandler hverandre mye paa en fryktelig negativ maate. Ja, det har alltid vert voldtekt, og nei det er ikke for og spre gener(LOL), det har med makt. Og det vet vi leste om. Enhver mann som tenker med tissen, det gaar for jenter ogsaa, burde ikke vaere i et oppegaaende sammfunn. Desverre saa er det saa mange av dem, noe som tilsvarer hvorfor vi er saa fucked up in the first place.

  47. Zentia: Godt sagt :D
    Man bør vel kanske gå i seg selv om man ikke tåler å få en grovis slengt i trynet på en fest….
    Tafsing er noe anna… Da sier man i fra!

    Men en grovis fra en nordlending….
    Som du så pent sa det… so fucking what…
    Gro litt tykkere hud!

    Lær å skille mellom hva som menes som en spøk og hva som er alvor…
    Hadde vært noe anna om samtlige menn stillte seg opp på geledd og droppa buksene :D, men skjedde det?

  48. Jenny: hvordan er det de menneskene du ikke liker behandler dere? Kan være greit å vite, så jeg ikke behandler noen sånn =)

  49. Pris: Jeg skrev at jeg ikke har hørt om rape culture, så ja det stemmer. Jeg har et positivt syn på kvinner, skjønner ikke hvor du får det fra at jeg er negativ? Og det med at menn voldtok for å spre gener er helt sant, det forekommer i de fleste dyreverdner. Og tro at vi mennesker var noe annerledes enn alle andre ville dyr blir for dumt. Nå er vi siviliserte og burde holde oss for gode til sånt selvfølgelig.

  50. Pris: Det du skriver gir ingen mening. setningene er rotete og det virker som du bare er sinna på et eller annet. Jeg skjønner hvertfall bare litt av hva du skriver

  51. Synes det var en flåsete og dum kommentar, men som du sier, du hadde fått litt å drikke selv, og det hadde sikkert han også. Du synes ikke du legger litt for mye i det da?
    Jeg synes vi kan slutte å bli så jævla støtt over alt mulig, så slipper man å hele tiden måtte være så forsiktig med hva man sier. Dette hørtes ut som en spøk, dårlig spøk, javel, men fortsatt… Som Hilde sa lenger oppe, du kunne jo kommet tilbake med noe tilsvarende, så hadde alle ledd, og du hadde ikke blitt ansett som prippen resten av festen. Hvis han hadde grafset samtidig ville saken stilt seg helt annerledes selvfølgelig.

  52. Hvorfor du gidder å oppholde deg på en fest med masse ekle gamle menn er meg helt uforståelig også. Alle vet at middelaldrende nordlenninger stort sett er sånn:) Da blir praten rundt kuk og fette, har opplevd det nok ganger til at jeg ikke frivillig hiver meg inn i en sånn setting:) Men damene er kanskje litt tøffere der?

  53. Jake 06/07/2012

    For det første, ikke snakk som om det bare er menn som bruker seksualitet som et maktmiddel. Ja, seksualitet og makt henger ofte sammen, og kvinner er ganske rå på å utnytte dette de også. Det er bare at det er kun når menn gjør det at det havner i media.

    Det at jenter får mye oppmerksomhet rundt seg er vel både en fordel og en ulempe. Det er langt lettere for jenter å for eksempel finne noen å hooke opp med på byen enn det er for gutter, nettop fordi gutter kommer og viser sin oppmerksomhet. De fleste jenter jeg kjenner nyter dette. Men med en gang det kommer oppmerksomhet som er uønsket, så er det seksuell trakasering.

    Den svenske undersøkelsen som du bruker for å underbygge “poenget” ditt er en vits. “61% av jenter er blitt kalt bitch”. Vær så snill. Jeg lurer på hva guttene blir kalt. Hva med det enorme seksuelle prestasjonspresset som ligger på unge gutter? Hva med alle gutter som har blitt mobbet fordi de ikke “prestert” godt nok? Poenget er at livet er ingen dans på roser, de aller fleste har det hardt. Og alt det du nevner er tilsyvende og sist bare bageteller i det store og hele. Live with it. Og neste gang noen gir deg en drink og kommer med en flåsete bemerkning, ta det som et fuckings kompliment, isteden for å dra fram furteleppa som en annen prinsesse.

  54. Scele 06/07/2012

    Men, husk på gutter, det er bare seksuell trakassering dersom hun ikke liker deg. Dersom dama liker utseendet på deg så er det ok, Det er vel det som gjør dette noe vanskelig, Det virker egentlig som det at han var “gammel” og “kvalm” plager henner mest, ikke så mye kommentaren han kom med.

    Eksemplene som blir brukt her er noe ekstreme, for det er vel kanskje slik at det som kan oppfattes som seksuell trakassering også kan oppfattes som flørting. Jeg betviler jo egentlig at den jevne norske mann oppfører seg på denne måten. Men, så må jo man gjerne se på myntens andre side, drar noen kvinner ikke fordeler av sitt utseende, benytter kvinner ikke dette for å skaffe seg fordeler til tider?

    Det er egentlig det som plager meg med SU/SV/AP/AUF at synet er så ekstremt ubalansert. Det er omtrent som Malcom X sin kommentar at “Only the white man can be racist”

  55. tull jenter kan gjøre hva di vil men ser en man på en jente så er man griss…jeg hvar på byn for en uke siden på disco og denset med en jente jeg traf der men jeg syns hun hvar grie men litt for ung for min smak etter en stun vi hadde danset tok hun hånden min opp på brystene sine og ville att jeg skulle beføle hen men jeg sa at det kan jeg ikke jeg syns det hvar ikke pasene og da ble hun sur…JENTE er ikke alltid lett å forstå..

  56. Bente 06/07/2012

    Jeg syns du overdriver grovt i denne settingen. I hvert fall slik du framstiller det selv. OK – han var stor i kjeften, men vær stor i kjeften tilbake og vis at du ikke bryr deg. Verre enn det er det ikke.

    Jeg kjenner jeg blir litt lei av at kvinner til enhver tid skal gjøre seg selv til offer. Vi har vel alle blitt klådd på opp gjennom årene, og så lenge det ikke er verre enn det, er det opp til deg selv hvordan du reagerer på det. Jeg hadde et par nabogubber som nok var litt i overkant begeistret for unge jenter. Jeg syns ikke det var noe kult, selvfølgelig, men jeg holdt meg unna dem, og jeg har ikke tatt noen skade av det i etterkant. Men selvfølgelig – hvis alle hadde fortalt meg at jeg var et offer hadde jeg sikkert følt meg som ett…

    Og når det gjelder unggutter og tafsing. Det er helt sikkert fornuftig å fortelle dem om grenser og intimsoner, men jeg er ikke enig i at vi skal overdramatisere det heller. Jeg får nesten litt følelsen av at ethvert hankjønn over 12 år bør føle seg som en voldtektsmann hvis han ser to ganger på en jente. Dette har noe med samspillet mellom mennesker å gjøre, og å lære seg “spillet”.

    Menn er litt “enklere” enn oss kvinner. De ser på pupper og romper, og la dem nå få gjøre det. Ta det som et kompliment istedet for trakassering! Og slenger en mann med kjeften, så sleng tilbake og stopp kjeften på ham :o)

    …og (og nå får jeg helt sikkert kjeft for å være flåsete, men so be it) når du blir så gammel som meg er seksuell trakassering på arbeidsplassen et gode! :o)

    God fredag!

  57. Marte , Marte, her prater du om trakassering, selv bruker du din blogg til å trakassere og spre eder og galle over “gamle” menn som bare er ekle. For meg virker det som du er en ekte mannshater. Synes det er synd at man sprer om seg med slike holdninger. Jeg synes det må være mye bedre å fremheve kjærlighet til hverandre som mennesker uten å stigmatisere hele grupper slik du gjør her. Synd for deg at du synes mennesker er ekle basert på alder (og kjønn?). For ordens skyld vil jeg nevne at jeg som de aller fleste andre er mot både voldtekt og andre seksuelle overgrep. Jeg er for betydelig skjerpede straffer mot voldtektsforbrytere, men mener at det må gå an å diskutere hva som er seksuell trakassering. En kommentar som dette er slik jeg ser det kun en dårlig spøk. Skal man ta seg nær av dette kommer du (og de aller fleste andre) til å gå på mange “smeller” gjennom livet.

  58. Lene 06/07/2012

    Hei.
    Det her var en veldig fin blogg, men på en annen måte litt trist… Etter det jeg har lest nå så skjønner jeg jo at jeg også har vært utsatt, men ikke tenkt det på at det er seksuell trakassering..
    Takk for at du gjorde meg opplyst! Jeg skal ha øynene mere klare og si ifra!
    Jeg sa ifra en gang, at jeg ble lei meg og likte det ikke. Det var en kamerat av min kjære som hadde klypet meg i puppen et par ganger. Jeg ble helt fra meg. Han kom hvertfall og ba om unnskyldning og angret veldig. Han har ikke gjort det mer.

    Dette tror jeg er en av de beste bloggene jeg har lest!
    Keep up the good work!

    Hilsen meg :)

  59. Tigern 06/07/2012

    Maddam må få lov til å sette søkelys på seksuell trakassering uten at det skal bli oppfattet som sutring, gnåling og “offermentalitet”. Hvorfor er dere så opptatte av å beskytte menns rettighet til å klå og slenge dritt? Kvinnekroppen er ikke offentlig eiendom. En dame skal ikke være nødt til å slå eller oppføre seg som en panserlesbe for å være i fred heller.

  60. Ole Røed 06/07/2012

    Jeg leser også at 25% av kvinnene i Troms og Finnmark vil bli fettsugd. 15% vil ha større pupper osv.
    Leste også en artikkel i DB for noen dager siden om vill festing i “syden”
    Innlegget ditt, Marte, kan virke noe generaliserende og slik sett tror jeg ikke det har så stor slagkraft.
    Det er selvfølgelig ikke tillatt å tråkke over andres intimsone uten samtykke, allikevel er det mange som gjør akkurat det. Det kan også komme av at denne grensen er utydelig.
    Jeg mener det går an å ha litt takhøyde uten å tillegge uheldige episoder for stor vekt.
    Blir man kløpet i baken eller puppen, så ta det for all del opp direkte hvis mulig, men ikke framstill gutter som undertrykkere.
    Jeg tror på holdningsskapende arbeid, men som på de fleste andre områder er det nok bedre å ha døren åpen enn å låse den og hive nøkkelen.

  61. Modesty Blaise 06/07/2012

    Takk for et innlegg som er objektivt og vektet. Det er akkurat slik du beskriver det. Vi kjenner alle noen som har opplevd lignende ting om vi ikke har opplevd det sjøl. Synes dette innlegget er veldig bra skrevet. Litt synd at politikk måtte inn på slutten… Da får det liksom ikke helt allmenngyldighet :)

    Til alle dere som har følt dere kritisert og trakassert av dette innlegget… VI BLIR REDDE OG FØLER OSS URETTFERDIG BEHANDLET når vi ikke kan pynte oss og gå på fest uten alltid er EN som skal bestemme at jeg skal ha sex eller at min kropp skal klås på. En ting er at det som regel er noen man aldri før har møtt, en annen ting er at det faktisk gjør vondt. Og det gjør vedkommende svært lite fristende som seksualpartner.

    Liker du som mann å bli kløpet i tissen eller ballene av vilt fremmede kvinner??? Synes du det hadde vært greit hvis en kvinne som du visste var sterkere enn deg kom bort og sa at du skulle få “spise” henne og alle andre kvinner i lokalet etter at du hadde fått i deg det vinglasset?

    Og dere kvinner som skylder på andre kvinner… Hvor kommer dere fra? I hvilken verden er det kvinners feil at man i helt vanlige klær ikke kan gå i gangen på skolen uten at en gutt skal klå og klarer det fordi han er fysisk overlegen? Eller at man i en t-skjorte og olabukser ikke kan gå å kjøpe øl fordi der sitter det en som klyper?

    Et annet eksempel er han som skulle ha klem da jeg hilste på han første gang. Han var en av de store gutta i firmaet jeg jobbet. Jeg hadde aldri sett mannen før, han hadde stor mage, og framsto som ganske slesk i mine øyne. De som insisterer på å komme så nært første gang vi møtes gjør gjerne det, for meg. Da jeg kom inn med kaffe til de som var med i møtet han hadde, spurte han igjen om han kunne få en klem. I alles påhør gjorde han det helt klart at han ikke syntes det var greit at jeg ikke ville. Under lunsjen samme dag dro han en historie og konkluderte med at kvinner som bød på kroppen sin var de aller beste i hans øyne.

    Det er faktisk helt greit for meg at han synes det. Men jeg bestemmer hvem jeg klemmer og i hvilken sammenheng. Og det er der det skurrer. Når man blir konfrontert med at man takket nei (på en høflig måte) til en klem foran 15 menn i et møte og spørsmålet samtidig kommer en gang til, man takker pent nei igjen og får tilbakemelding der og da om at det ikke faller i god jord at man ikke vil klemme han, er det da bare den klemmen det gjelder? Handler det ikke egentlig om at han ikke takler kvinner som sier nei?????????

    Det er ikke så veldig gøy å være redd.
    Det er heller ikke gøy å ha sex med en man ikke har lyst til å ha sex med.
    Det er ikke gøy at noen man ikke kjenner kommer med forslag og kommentarer som drar meg inn i deres seksuelle sone.
    Det er heller ikke gøy å føle at man blir latterliggjort i et rom fullt av mennesker man ikke kjenner.

    Vis litt respekt og folkeskikk.
    Da går alt så mye bedre :)

    Modesty Blaise

  62. Cailleach 06/07/2012

    Det er meg helt og holdent ufattelig at “menn” greier å legge skylda på damene…
    Eier du som mann virkelig så fantastisk lite selvkontroll?
    Er du seriøst så langt nede på den evolusjonære trappen at du kan sammelignes med en bikkje som har oppdaget ei tispe i løpetid? Er du Huleboer i det tjueførste århundre?

    Man burde i det minste ha nok mellom ørene til å vite at det er en tid og sted for det meste.
    Å ta på en dame du ikke er -MINST- en nær venn med og/eller dere begge ønsker det, da i tillegg på steder som er regnet som private,i offentlighet! er vel et av de dårligste vurderingene du kan treffe som et mannfolk.
    Dama vil droppe enormt mye respekt for deg (Og berettiget er det!), og du ødelegger dermed dine sjanser for et fremtidig forhold med henne.

    Å ta på henne uten å kjenne henne er et VELDIG tydelig signal om at du er først og fremst ute etter kroppen hennes.
    Hvilket KAN være mer enn greit ute på byen, på fest eller på den andre-tredje daten dere er på, men på jobb? Skole? Skjerpings gutt!

    Først gjør du deg fortjent til tillit, SÅ tar du tilliten du har vunnet i bruk.

  63. endrE 06/07/2012

    Sist fest tok ei jente meg på skrittet. Jeg følte meg seksuelt trakassert.. Prøvde også å blogge om det, men fikk ingen respons : (

  64. Jeg må mildt sagt si at jeg har blitt ekstremt overrasket over denne diskusjonen. Det går fra å være et direkte stigmatiserende angrep på middel-aldrende menn til kommentarer som sier at alle menn kun tenker med penisen. På den andre siden er det både menn og kvinner som sier at det er upassende at jenter kler seg seksuelt. I midten finner vi en god del av kommentarene som sier at man må se på situasjonen som en enkel grov vits (som det sannsynligvis var ment som), og derfor ikke skal late som om man er ett offer.

    Jeg har selv vært på nattklubber der jeg har blitt “offer” for jenter som har danset veldig “upassende” (les: Dry-humping) uten at jeg har gitt dem tillatelse. Og ja, det har vært gutter som har prøvd å sjekke meg opp selv om jeg er i et forhold med en fantastisk jente. I de fleste situasjoner har det vært nok å kun si at jeg ikke er interessert for å deretter gå videre. Dette funker vanligvis fint. I noen situasjoner der de fortsetter til en grad der det bare er provoserende har jeg måttet gi klar beskjed. Og ja, det har vært situasjoner der det har gått til en grad der jeg måtte forlate festen. Har jeg vært et offer av seksuell trakasering? Mulig, men absolutt ikke til en grad der jeg kan lage en stereotype der “jenter kun er etter en ting” osv. Jeg har ikke vært et offer hvis vi ser på hva som skjer andre plasser i verden. Å bagatelisere et ord som seksuell trakasering ved å si at disse situasjonene er vært forferdlige og “har gjort meg redd” er et stort problem. Det er i samme grad der man kan si at man har blitt “voldtatt fordi jeg var full og ikke viste hva jeg sa ja til”!

    Å knytte små ubetydelige handlinger til et ekstremt stigma vil kun føre til at de snilleste blandt oss blir satt i samme gruppe som de verste. Venligst tenk før du beskylder uskyldige for forferdelige handlinger.

  65. Anette 06/07/2012

    Herregud for noen latterlige kommentarer de drittungene av neon mannfolk legger igjen her. De tåler jo ikke kritikk og begynner å syte bare et kvinnfolk ser på de med kritiske øyne. AH, er så lei av at det ikke går an å åpne kjeften uten å få servert et “JÆVLA FEMINIST HELVETE”. Evt: TIlbake på kjøkkenet med deg, kjerring. Har mistet troen på menn.

  66. Vibeke 06/07/2012

    Anette, jeg tror det finnes bra menn. Det kan virke fjernt i denne tråden, men det er gudskjelov ikke et representativt utvalg av befolkningen som har tid til å sitte på nett og irritere seg over damer som er lei av å bli trakassert og som faktisk snakker om det.

    Takk, Marte. Jeg får vondt i magen av å lese teksten din. Fordi jeg kjenner meg igjen, og fordi jeg vet at de fleste andre jenter også gjør det.

    Jeg tror ikke du er en mannshater! Jeg tror at du ikke like folk som tråkker over dine grenser og får deg til å føle deg ubekvem – Sånn som alle andre.

    Keep it up! Seksuell trakassering er et kjempeproblem. Det gjelder for alle som blir utsatt for det og vi må slutte å kalle det flørting, spøk og lek, og heller snakke om det det er, og bevisstgjøre hverandre. Det gjør du her, Marte. Takk igjen.

  67. Lykke til i kampen mot trakassering på arbeidsplasser, skoler o.s.v., men… Hva slags tankeprosess er det som får en 21-årig jente til å gå på NACHSPIEL på et HOTELLROM med eldre, FREMMEDE MENN etter en LANG KVELD med MYE ØL fordi det er “en viktig arena for nettverksbygging”?

  68. Ærlig talt.
    jeg er kvinne og jeg mener å anklage en mann for seksuell trakassering fordi han på spøk sa” drikk denne så skal du få suge oss” er litt drøyt!
    En spøk må man vel tåle.
    Hadde han fortsatt slik hele kvelden så skjønner jeg at man sier i fra. Jeg tror ikke han bokstavlig talt mente at du skulle suge dem alle sammen.
    Hadde noen sagt dette til meg hadde jeg spøkt tilbake. Jeg er noen år eldre enn deg og har hørt mye rart fra menn.

    Jeg er enig at klåing, grafsing, voldtekt og overgrep er IKKE greit, da sier man i fra.

    Jeg er enig med Rh, skjønner ikke hva du tenker med, nachspiel på hotellrom med fremmede menn viktig for nettverksbygging?

  69. Hvorfor “angriper” menn og kvinner hverandre i denne diskusjonen? Trodde vi hadde kommet fram til at begge kjønn trakasserer. Å angripe alle menn, eller alle kvinner, for noe noen få gjør blir jo ganske teit. Man kan jo ikke hate noen fordi dem er det motsatte kjønn. Det blir som å si at alle hvite mennesker er rasister, fordi hitler var det =/

  70. archo 07/07/2012

    Morsomt hvordan det som regel er slik at det er seksuell trakassering hvis en mann tar en kvinne å rumpa, mens det oppfattes som hyggelig den andre veien…

  71. Bjørg 12/07/2012

    Flott innlegg Marte. 

    Det er verdt å tenke over hvordan ens oppførsel påvirker andre, i det store og hele er ikke en slibrig kommentar veldig viktig, men det er med på å påvirke handlingsrommet.

    Jeg oppfatter heller ikke poenget å være en enkeltstående kommentar, men hvordan hele denne kulturen hos enkelte er med på å legge begrensninger på noens oppførsel og hvordan samfunnet ofte “står å ser på” uten å gjøre noe…

  72. trist for de som ikke lver opp til idealet, vg skriverjo om alt pluss de som er stygg og blir mobbet