Le eller gråte?
Jeg vet virkelig ikke om jeg skal le eller gråte.
Abelia, NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter, arrangerer sin årskonferanse i dag. Den har fått tittelen Frøken Norge. Vet du hvorfor? Abelias leder Paul Chaffey forklarer i et intervju i budstikka.no:
Ifølge Abelia-direktør Paul Chaffey har kunnskapsnæringen og håpefulle Frøken Norge-deltagere minst én ting til felles. Begge er avhengige av å gjøre seg attraktive.
Ah, så sjarmerende!
Videre kan man lese følgende om konferansen på Abelias egne nettsider:
Frøken Norge er navnet og attraktivitet er et av hovedtemaene når det inviteres til årets største Abelia-begivenhet.
Under overskriften: “Norge må gjøre seg attraktiv – og det ikke for hvem som helst” kan man lese:
Frøken Norge bader i olje fordi det skal være så bra for huden. Hun er annerledes enn de andre. Hun tjener flerfoldige milliarder i året. Hun har yppige fjell og dype fjorder, og hun kan skilte med velferdsordninger som få andre matcher.
Men det er utfordringer på veien:
… konkurransen er tøff. Den globale arbeidsdelingen er i rask forandring. … Det finnes de der ute med mye større befolkninger enn Norge. Det finnes de der ute som er solbrune hele året. Det er noen andre som er mer attraktive enn henne. Skal Frøken Norge lykkes er det ikke bare utseendet som teller. I en verden av teknologisk utvikling og rask flyt av ideer trenger hun medarbeidere med høy kompetanse som stadig videreutvikles. Hun innser at den eneste måten hun virkelig kan bli attraktiv på er gjennom kompetanse og kunnskap. Men er lille Frøken Norge villig til å gjøre det som kreves av henne?
Det er det store spørsmålet. Det store spørsmålet for Frøken Norge, og for alle oss kvinner i dette land: Er vi villige til å gjøre det som kreves av oss?
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.
Til slutt kan Paul Chaffey berolige alle oss litt småhysteriske feminister:
At norske bedrifter er attraktive også utenfor landets grenser, er avgjørende for Norges evne til vekst og verdiskaping. I vår verden er det imidlertid ikke utseende, men kunnskap og kompetanse det dreier seg om.
Nei, da så. Det handler ikke om utseende, men kunnskap.
Takk til kunnskapsorganisasjonen Abelia som velger å markedsføre seg som Norges mest pinlige og gammeldagse organisasjon. Jeg kan bare nevne slagordet deres: Abelia – Drivkraft for kunnskapssamfunnet. Vakkert.
Takk til Dagens Næringsliv som faktisk skriver en veldig god lederartikkel om dette under tittelen Abelia-miss. De skriver:
Et blikk på invitasjonsteksten er nok til å slå fast at her må det ha vært en alvorlig svikt i idémyldringens fase to. Det er fasen der dårlige idéer forkastes.
Jeg avslutter med en meget treffende kommentar fra Ingvild:
Dagens hjertesukk fra en ellers ganske blid og tolerant feminist.
Bra skrevet, men mye mye verre (og farligere, nå som regjeringsskiftet 2013 nærmer seg med stormskritt) enn Abelias überpinlige årskonferanseinvittfadese er deres ekstremt reduktive og instrumentelle kunnskapssyn: Hjelper kunnskapen oss ikke til å øke vår internasjonale konkurransekraft, har den vel knapt noen verdi i Abelias endimensjonale og hjelpe meg så dumme konkurranselogiske verden.
Måtte alle gode krefter holde Abelia og deres medløpere så langt borte som mulig fra det fortsatt relativt humane norske skolevesenet.