For farlig for damene?

Grillsesongen er for lengst igang. Grillkongen Craig dukker opp og forteller oss hvordan vi skal gjøre suksess med grillproduktene til Rema 1000. Det er flammer, kjøtt, store gassgriller og mannfolka sin arena. Grillkongen Craig forteller folket hvordan kjøtte skal vendes, ikke hvordan potetsalaten skal blandes. Det tar damene seg av. Inne på kjøkkenet. Selvfølgelig.

Craig er ekspert på kjøtt, og ikke salater. Det er naturligvis årsaken til at han kun konsentrerer seg om kjøttet. Grunnen til at jeg bruker dette som et eksempel, er at grilling er mannens arene.  Det er de som har ansvaret for rødt og rått kjøtt i sosiale anledninger utendørs. Men dette kommer også til uttrykk i det offentlige. Gjennom reklamekampanjer med menn som griller, og at det er et statussymbol for menn å ha en stor og fin grill på verandaen. Det er også sånn at dette bare gjelder selve kjøttet. Alt av tilbehøret fikser stort sett damene inne på  kjøkkenet.

Jeg synes det er merkelig at dette er mannfolka sin arene. Hvorfor er menn like oppttatt av å ha fine biler som å ha en stor grill? Hvorfor er det ikke et like stort statussymbol å ha den største tørketrommelen eller den feteste oppvaskmaskina? Det er kvinner som står for det meste av matlagingen i hjemmet. Men det meste av matlaging skjer ikke ute der de vises. Grilling er en arena der kokken vises, og derfor perfekt for mannfolka.

Det er som sagt et mysterium for meg hvorfor det er mannfolka som griller. Heldigvis har Christine Koth svaret. I norgesgruppens reklamekampanje for sommerfavoritter, kommer en forklaring på hvorfor det er far som har dette ansvaret. Det er rett og slett for farlig for damene å grille. Det er røyk, flammer, og alt for skummelt for damer. Hva tror du? Tror du grilling er for farlig for oss damer?

Om forfatteren

Åshild

Jeg er 28 år og er lærer. Jeg bruker resten av tiden min på politikk, tacospising, blogger med bilder av antrekk og trimming på treningssenter.

Visit Website

26 Comments

  1. Janne 12/05/2011

    Nå skal ikke jeg kommentere på vegne av andre enn meg selv, men jeg overlater grilling til mannfolka. Det betyr bare en ting mindre å gjøre for meg, og jeg er fornøyd. Dessuten blir de jævlig varme de grillene. Og med store flammer.

  2. Sunniva
    Sunniva 12/05/2011

    Jeg synes damer må være litt flinkere til å tvinge seg til å gjøre ting de synes er skummelt. Vips, så er man blitt riktig så flink til det og slipper å oppdra døtre til å være engstelige for “manneting”.

  3. Åshild 12/05/2011

    Kan være enig med deg Janne. En ting mindre å tenke på. Men det irriterer meg at jeg tenker sånn om akkurat dette. Det irriterer meg at damer gir fra seg elle ikke har eierskap til matlaging som er så synlig. Kunne det ikke vært klesvask istede? Se for deg mannfolka diskutere den nyeste modellen vaskemaskin og snakke om at de skal prøve ett nytt vaskeprogram i helga. Men det er altså grilling, det som vises og høster mye skryt.

  4. Janne 12/05/2011

    For å ta deg helt bokstavelig, Åshild, så har jeg ikke opplevd å høre at damer noen gang har diskutert vaskemaskin-modeller og vaskeprogram heller. :)

    Jeg kan godt omformulere meg litt, jeg overlater grilling til hvem som helst andre, og ofte er det menn som tar over. Jeg driter i hvem som griller maten min, bare jeg får slengt en ferdigstekt burger på fatet.

    Når det gjelder det å tvinge seg selv til å gjøre det som er skummelt, ser jeg helst at det er noe jeg føler jeg har bruk for å kunne og/eller syns er morsomt å kunne. Ikke fordi det er en mannfolk-greie.

  5. Sunniva
    Sunniva 12/05/2011

    Jeg driter ikke i hvem som griller maten min nettopp fordi jeg ser at det er stereotypt hvem som gjør det. Jeg synes at flere damer skal oppfordres til å grille og flere menn lage salat og pynte bordet. Ikke fordi jeg tror menn har så jævlig mye bruk for å gjøre det koslig ved bordet og legge på artige servietter eller velge ut duk, eller fordi det er morsomt å kunne, men fordi det er en lavstatus, dame- greie.

  6. Ingvild

    Jeg syns alle skal drite i artige servietter og duker, egentlig. Men jeg tror det er sunt å bytte litt på oppgavene hjemme. Jeg skal ta oppfordringen til Åshild og lære meg den helvetes Weber-grillen jeg har eid i to år, men aldri brukt.

  7. Susanne
    Susanne 13/05/2011

    Det viktigste med grilldebatten er vel ikke kanskje selve grillinga, men at det viser overraskende store kjønnsforskjeller. Og det er et samfunnsproblem. Om damene handler, lager salat, dekker på, vasker huset, dusjer ungene og vokser leggene uten at noen bryr seg, mens mannen slenger på kjøtt og høster heder og ære fra naboer og gjester, sier dette noe om hvem som velger det som gir kred.

    Har ikke brukt Weber grillen enda. Men har også bare støvsuget en gang i år :-)

  8. Åshild 16/05/2011

    Det er 17.mai i morgen. Jeg tar ansvar for grillingen.

  9. Marthe 16/05/2011

    Jeg har veranda med begrenset innsyn og kun en pinglete elektrisk grill uten flammer og røyk. Er det greit at mannen griller da?

  10. trine
    trine 16/05/2011

    Sjølvsagt. :)

    Eit poeng for meg er at menn og kvinner skal ha høve til å velje om dei vil grille eller lage salat, uavhengig av kjønnsroller. Men kult at Åshild peikar på mønsteret mange av oss havnar i. Det viser at me ikkje er heilt likestilte på den fronten heller (i alle fall når mannen har jobben som tar minst tid og får mest skryt). Eg fekk lyst til å ta grillmeister-rolla oftare.

    Men eg trur ei felle me nokre gongar går i er at me føler me må unnskylde for andre feministar om me gjer noko typisk jentete (som å ha ein rosa topp, lage salaten til grillinga eller bake kake til kjærasten). Om det er sånn at det blir feil å gjere desse tinga, blir me ikkje noko meir frie (eg liker i alle fall å bake av og til, særleg så lenge det ikkje er forventa av meg).

    Det beste er om me kan ta det valet utan å tenkje på kva som er typisk kvinneleg og typisk mannleg. Men der er me ikkje enno, og då meiner eg me har godt av å sjå på mønstera og bytte litt på rollene.

  11. Åshild 18/05/2011

    Her er jeg veldig enig med deg Trine. Og Marthe, selvfølgelig er det greit. Litt av grunnen til at jeg skrev denne posten er at jeg synes det er helt greit selv at noen andre(samboeren evt. en kamerat) snur kjøtte på grillen. Men jeg har lurt på årsakenen til det. Jeg har lurt på hvorfor det er sånn.

  12. Hvorfor nedverdige “damegreie”? Lider du av et enormt behov for å si til deg selv; “jeg er kvinne og dum”?

    Jeg antar at du ikke blir slått ned om du sier; “idag vil jeg grille”, så start å grill.

  13. Ingrid
    Ingrid 20/05/2011

    Problemet er at “damegreier” ofte er de kjipe greiene; vasking, matlaging osv… Mens grilling er en form for matlaging menn har (litt) monopol på hvor man får vist seg frem mens man lager mat og (noen ganger) høster anerkjennelse for.

    Damer jobber mer i huset enn men, ikke fordi vi er dumme men fordi i) ellers blir det ofte ikke gjort (oppdragelse i heimen) ii) samfunnet rundt sanksjonerer jentene om det ikke gjøres (for eks. når svigermor kommer på besøk og foreslår for svigerdatter at de kanskje skal vaske litt vinduer, men ikke overfor egen sønn). Og om man ikke gjør det selv så kan jeg banne på at i de fleste forhold er jenta “administrerende direktør” og må sørge for at det blir gjort.

    Det vi vil er derfor ikke å grille, men å bare grille.

  14. Susanne (igjen!?) 20/05/2011

    Unnskyld meg, men hvor vanskelig er det å si til gubben at du vil grille kjøttet? Åssen forhold har dere der hjemme egentlig?

    Og dere “feminister”, har dere ikke viktigere ting å ta tak i? Som kvinnene i Afrika f.eks. Jeg trur dem bare hadde vært veldig glad om mannen dems faktisk hadde grilla en burger, istedenfor å bare sitte på ræva og drekke hele dagen, mens damene får hele verdensdelen til å gå rundt. Så godt det lar seg iallefall…

    Sytinga?! Jeg skjønner faktisk ikke åssen dere klarer å komme på det engang.

  15. Ingvild

    Som “feminist” (når ble det et ord i hermetegn?) kan jeg heldigvis bry meg om flere ting på en gang. Feministene jeg kjenner er stort sett folk som i aller høyeste grad bryr seg om internasjonale forhold. Heldigvis er det plass for betraktninger rundt alt, også grilling. Som Åshild lurer jeg på hvorfor det bare blir sånn. Man kan ikke alltid komme trekkende med “tenk på Afrika” når man påpeker pussige kjønnsrollemønstre i Norge, da kommer man jo aldri noe videre.

  16. Susanne 20/05/2011

    “Feminist” blir et ubegripelig begrep for meg når det blir snakk om ting som grilling og rosa laptoper (som det står om i en annen blogg her).

    Mulig det er pussige kjønnsrollemønster, men jeg kan ikke se at det er et samfunnsproblem. Jeg kan ikke se at det betyr noe som helst.

  17. Ingvild

    Rosa laptoper som har dårligere kapasitet enn de svarte provoserer meg. Kanskje det ikke betyr noe for deg, men da kan jo du bry deg om damene i Afrika og ikke om grilling. Vi har alle vårt, eh?

  18. Susanne 20/05/2011

    Ok, jeg kjenner ikke til at de har dårligere kvalitet fordi de er rosa. Vet ikke helt om jeg trur på deg når du sier det heller. Jeg vil velge å tru at det finnes både gode og ikke fullt så gode rosa pc’er, på samme måte som det finnes gode og mindre gode sorte pc’er. Overbevis meg gjerne!

    Og ja, vi har alle våre kampsaker. Så jeg går for freden og tar en pære isteden.

  19. Celine 20/05/2011

    Jeg leser grill innlegget som en slags ironisk kommentar og ikke definisjonen på feminist. Jeg griller gjerne selv så lenge det er pølser, men overlater “ordentlig” kjøtt til mannen. Noen tanker om det? Men jeg lager alltid salaten, da, men gubben min kan ikke se opp ned på en tomat :)

  20. Ingvild

    Hei igjen. I bloggposten min nevnte jeg HP sin Vivienne Westwood-laptop. Jeg er absolutt av dem som setter pris på god design, men jeg misliker at markedsføringen for teknologi mot kvinner er så stereotypt.

    Jeg tror jeg skjønner poenget ditt med at feminister kanskje fremstår som detaljfokusert og at det er viktigere saker i verden, men det at vi blogger om slike ting betyr jo ikke at vi ikke bryr oss om det større bildet. Og det er vel egentlig det viktigste. Det er jo synd om det gjør at du ikke kan identifisere deg med feminister, men disse bloggpostene er jo også skrevet med litt humor (som jeg håper kommer frem). Jeg syns det har vært mange gode innlegg i debatten på posten til Solveig om rosa prinsesser og kjønnsnøytral retro som toucher innom samme tema.

    Nyt freden og pæren!

  21. Susanne 20/05/2011

    Hehe, jeg klarer faktisk ikke å finne spesifikasjonene på denne i det hele tatt. Hva nå enn det betyr? Er det SÅ ubetydelig åssen prosessoren er så ser jeg poenget ditt. Da kunne de jo likegjerne pakka inn en skrivemaskin i fancy design og solgt den til motebevisste kvinner som ikke har NOE interesse av kvaliteten på det som er inni. Haha. Men så bilde av den da :) og den var jo fin. kniiis.

    Ja, du har rett i at jeg ikke kan identifisere meg med feminister på grunn av mange av de type sakene som er nevnt rundt på bloggene her. Jeg syns disse type “feministene” tar på seg en offer-rolle som ikke viser styrke, men tvert om det motsatte.

    Japp, dette var mitt syn på saken og jeg tenker kanskje det holder nå.. :)

  22. Ingvild

    Kanskje det hadde vært like greit om det bare var en skrivemaskin inni. Jeg syns hele nettsidene deres bare er fylt med teite sitater.

    Apropo offerrollen så har vi faktisk skrevet om det også.

    Ha en fortsatt fin helg :)

  23. @Ingrid

    Nei, hvis det ikke vaskes i huset så er det ingen som banker dere opp. Hva din egen fantasi mener andre mener om din eventuelle mangel av vask er ikke noe andre enn din egen feil.
    Din evne til å pålegge andre dette ansvaret er enten fordi du er svak, eller ikke evner til å stå opp for deg selv.

    Ellers bør du kanskje spørre din mann om han kan lære deg å grille.

  24. Ingrid
    Ingrid 23/05/2011

    @ norskgoy

    Jeg synes du fremstår som grenseløst naiv i forhold til vårt eget samfunn. Tror du at ingen påvirkes av andres forventninger?

    Men jeg kan være enig med deg i at damer må gjøre noe for å endre disse forventningene. Som du kanskje (?) forstår handler det å være feminist (uten hermetegn) om to ting. 1. Forklare og opplyse om at vi har en verden hvor menn har mye mer makt enn kvinner. 2. Gjøre noe med det.

    Vi gjør litt av begge. Blant annet prøver vi å forandre de forvetningene folk har til kjønnene, for eksempel forventingen om at det som vises av matlaging skal menn gjøre.

  25. @ Ingrid 23 mai

    Klart man gjør, men på et helt annet nivå enn det du foreskriver at det skjer. Om din svigermor sier til deg “la oss vaske vinduer” er det fordi 1) svigermor er et rasshøl (pardon my språk) eller 2) at du ikke klarer å stå opp for dine meninger. Det du derimot ikke kan skylde på er din samboer, noe du defacto må gjøre om du ikke er villig til å pålegge ansvaret på enten deg eller din svigermor.

    Menn har ikke mye mer makt. Det er en illusjon. Du tror du kanskje kjemper en kvinnekamp når du krever kvotering av kvinner inn i et ASA-styre, når du egentlig sementerer de kvinner som lever i toppklassen av et samfunnet med enda mer makt. Det hjelper svært lite fagarbeideren som vasker skit i en kommune på en lønn som stinker like mye som det en skal vaske, at de samme kvinnene sitter i styre på styre fordi en lov sier at det skal være 40% kvinner der. Som om f.eks Rimi-Hagen har noe som helst problem med at hans kone sitter i styret til Canica eller Steen&Strøm.

    Dessuten er salatlaging en kunst. Så jeg kan forsåvidt gå ut ifra at de som klager over at salatlaging er “kvinnediskriminerende hvis kvinner lager den”, egentlig ikke kan lage salat i utgangspunket. Men fortvil ei, det er få land som statistisk kan ødelegge grønnsaker som beboere av dette land.

  26. Grilling er farlig ja, men klor og eddikessens får vi lov til å håndtere :P