Teknologi for dummies og damer
I sportsbutikken får du manne- og damesykler. Manne- og damesko. Manne- og damefjellsekker. Manne- og damesoveposer. Hva som er de generelle forskjellene er meg litt ukjent. Når det gjelder gadgets så er det mye enklere. Jentegadgets er rosa. Og siden de er rosa er de kanskje til og med dårligere/enklere/dyrere enn den svarte utgaven. HP Vivienne Tam Netbook koster f.eks ca dobbelt så mye som en teknisk sammenlignbar modell.
As women, we have to make sure that our digital voices are not polarised by gender. That is why I reject those patronisingly pink gadgets with less performance and battery life than their masculine counterparts.
-Natali Morris, mydaily.co.uk
Vil kvinner egentlig ha rosa gadgets?
Jeg syns det er interessant at noen tror markedsføring mot kvinner handler om å lage ting lyserosa. Hvorfor tror man kvinner vil ha gadgets som ser ut som de kan være med på lekedagen i barnehagen? Ifølge Wired stemmer det ikke at damer vil ha rosa stæsj, og med tanke på hvor mange av mine venninner som har Hello Kitty-mobiler/tastatur/laptoper (null) så har kanskje Wired rett.
Men det som kanskje provoserer meg mest er typiske dameblader som anbefaler teknologi: Når de anbefaler tekniske dingser så er det med fokus på utseende, og det er gjerne en gadget som er “spesialtilpasset” kvinner. Dvs. rosa, sparkly og absolutt idiotsikker. Når de bruker så mye energi på å gi de siste tipsene innen naturvitenskapens syn på antirynkebehandling kunne de kanskje researchet litt gadgets også. Teknologi kan jo faktisk være et “fashion statement”, ifølge HP (sjekk ut den nettsiden, er det bare meg eller er den utrolig teit?):
HP delivers the ultimate technology fashion statement to help keep women looking and feeling beautiful while they’re in control of all the roles they play, from mom to CEO. – www.hp.com
Ved å kjøpe en feminin gadget tar du vare på din indre kvinne
Det er faktisk ikke fargen rosa som plager meg. Det er konseptet med spesialprodukter for kvinner. Hva sier man når kvinner får sin egen Vivenne Westwood-laptop i tillegg til at til og med pcen må få deg til å føle deg som en “ekte kvinne”? Jo, at de andre laptopene er laget for menn. Kan jeg ikke ha en klumpete, svart Dell lenger, vil det være som å gå med dress og slips? Pluss at det plager meg at blader som Henne anbefaler et elendig dusteprodukt fordi det ser bra ut mens bladet Mann eller Alpha anbefaler fordi det er teknisk bra. Dette er selvfølgelig fordi damer ikke er interessert i tekniske duppedingser, og de skal hvertfall ikke bli det heller.
Eller for å ta et konkret eksempel, når Cosmopolitan (som jeg trodde var et blad for unge og trendy jenter) anbefaler smarttelefoner anbefaler de en for nybegynnere: (telefonen)”..er laget for å være ekstra enkel og brukervennlig.” Hva? Fordi smarttelefoner er noe vanskelig å sette seg inn i? Fordi jenter er nybegynnere i gadgets? Hvis det virkelig er er generell regel at unge jenter suger i teknologi så syns jeg faktisk det er et så alvorlig samfunnsproblem at noen må ta tak. Ikke gi dem smarttelefoner for nybegynnere, gi dem kurs i Apps-programmering. Og når moteblader skal anbefale gadgets syns jeg de enten skal gjøre det skikkelig, eller ikke gjøre det i det hele tatt.
Hvorfor plager de meg med idiotgadgets kledd i rosa sukkerspinn? Er det så ukvinnelig å kjøpe gadgets at man må kamuflere det i diamanter og boblerosa? Trenger kvinner spesialtilpasset, enkel teknologi?
–
Forsidebilde: 20100109 av renr – (CC BY-NC-ND 2.0)
Det har slått meg at jeg sjelden ser en noen med en rosa laptop(eller andre knallfarger), lurer på hvem som kjøper de? Regner med at de fleste liker nøytrale farger på arbeidsverktøyene sine. Sikker på at de som skriver disse artiklene sitter på nøytrale arbeidsstasjoner.
Wired refererer til en studie som sier at det er 9% kvinner som vil ha teknologi som ser “feminin” ut. Jeg vet ikke, så lenge det er en god maskin så kan den fint være rosa for min del, men det er mange ting som er viktigere enn fargen :)
Tror du det er en konspirasjon dette her, eller kan det være så enkelt at etterspørsel styrer hvilke produkter som finnes? Det er dere som hele tiden kjøper disse rosa produktene..
Hvis du er så teknisk interessert, kanskje bytte ut Cosmoplitan med Lyd&Bilde?
Hei Simon,
Jeg tror det er kultur og tradisjon blandet med ignoranse. Hva er interessene til damer? Er det interiør eller er det bare stereotypen? Er det noen som har prøvd å lage et annerledes kvinneblad?
I dette innlegget var Cosmopolitan, Henne, etc beskrivnende eksempel sammen med flere andre blader som retter seg mot kvinner. Hvilke blader jeg generelt foretrekker er vel egentlig ikke helt poenget.
For en utrolig bra blogg du har. Jeg liker særlig dette innlegget ditt om jenter og teknologi. Jeg eeelsker tekniske duppedingser og jeg har ingenting i mot en rosa datamaskin, men en fancy farge går ofte på bekostning av innmaten og det er ikke ok.
Juhuuu! :)
Tror dere store selskaper med millioner i omsetning satser store penger på å bare kaste rosa produkter ut på markedet for å bare se om det slår ann?
Kjære dere, dette er ingen konspirasjon. De har gjort analyser på bakgrunn av statestikker og trendforskning i forkant. De vet hva det kommer til å koste dem å produsere disse produktene, samt hva de kan tjene på det. Ser det ut som om dette ikke blir et tapsprosjekt så kjører de på.
En annen viktig ting de tenker på er hvem de henvender seg til i markedsføringen av det nye rosa produktet.
Mamma, f.eks. elsker gult. Hun har gul sofa, gule gardiner og diverse andre gule ting. Da hun skulle få seg laptop syns ho det var litt humoristisk og gøyalt å skaffe seg en gul en. Jeg lover dere at den laptopen har nøyaktig samme innmat som den med svart utseende.
Hei Silje! Vi er flere som skriver på Maddam, kjempehyggelig at du syns vi er bra!
Hei igjen, Susanne :) Jeg tror ikke de har gjort skikkelige markedsundersøkelser for disse produktene. Hvis jeg skal se på mye av markedsføringen, for eksempel fra HP, så syns jeg den er utrolig klisjefylt (og som du oppdaget ikke lett å finne ut hva som egentlig er inni dette fænsi skallet). Forøvrig hadde det vært interessant å vite hvordan salget av rosa gadgets går.
Disse produktene, være seg rosa eller blå, blir jo solgt. Og det må jo bety at noen kjøper de. Om de ikke blir solgt, blir de heller ikke satset på.
Og om de som kjøper produktene kun ser på farge, og ikke på den tekniske ytelsen, ja, så får det bare være. Da er man mer interessert i fargen da.
Det er forøvrig mange av oss som greier å sette oss inn i begge deler, både utseende og innmat.
Syns det er litt provoserende at du fjerner, eller lar være å nevne den evnen vi har til å tenke og vurdere selv.
Vil forøvrig rose bloggen og spesielt kommentarfeltet. Mange seriøse og interesserte personer som kommenterer. Det betyr vel sikkert at fins noen flinke moderatorer som fjerner useriøse innlegg :)
Hei Janne,
Men om reklame ikke hadde fungert så hadde den jo heller ikke eksistert. Er kjønn virkelig så viktig at alt må være delt inn i mann/dame? Jeg har jo aldri sagt at det ikke er mange som klarer å sette seg inn i begge deler, jeg klarer det sjøl, jeg :) Hvorfor må kvinners teknologi lages slik at vi skal føle oss vakre? (Sitatet fra HP)
Jeg kritiserer reklamen og produktene, ikke den enkeltes evne til å tenke og vurdere selv. (Og bare som en parentes så hadde det jo vært kult om man absolutt må lage spesiell design til kvinner, at de kanskje velger andre farger enn rosa. Det hadde hvertfall jeg satt pris på.)
Takk for at du liker bloggen, jeg er enig med deg angående kommentarfeltet. Vi er heldige som har fått mange gode kommentarer!
Ha ha ha :)
folk er så søte når de sier med sånn selvfølgelighetsstemme “Kjære dere, dette er ingen konspirasjon”
La oss titte litt på hva en konspirasjon er for noe. En konspirasjon er når en gruppe mennesker i hemmelighet går sammen og planleger noe som vil ha negative konsekvenser for noen andre.
Hvis vi kategoriserer økonomisk tap som en negativ konsekvens og samtidig blir enige om at alle burde skjønne at damer egentlig ikke trenger spesiell tilpassede duppdietter så nærmer vi oss litt.
Hvis vi i tillegg innser at reklamekampanjene for produktene er bevisst utviklet for å angriperkvinners usikkerhet rundt egen kvinnelighet og for å innbille dem at de aktuelle produktene kan hjelpe dem så er vi langt på vei.
Hvis vi så også legger merke til hvordan språkbruken i reklamene også bevisst prøver å snike inn budskapet “det er helt greit at du er dummere enn en mann, du er mye koseligere og feminin på den måten”. så blir det bare kvalmt.
Mesteparten av markedsføringen i dag går på å innbille folk at de trenger ting de egentlig ikke trenger. Det er bare sånn det er. Kanskje 9% i utgangspunktet kunne tenkt seg noe som så litt stilig ut, men det betyr ikke at de ønsket seg noe dyrere og dårligere. :P
Hallo Martine!
Det er utrolig fascinerende å se akkurat hvilke produkter man kan få kvinner til å måtte ønske seg for å bli mer kvinnelige. “En er ikke født kvinne, en blir det” (..når du kjøper rosa laptop med blomster på og helst må øreproppene dine ha diamanter, og om du skal ha en smarttelefon må den for all del ikke være svart og klumpete).
For å ikke snakke om alle produktene vi trenger for å omforme kroppen vår fra motbydelig og uhygienisk til en ekte feminin kvinnekropp ;)
Hehe :)
Morsomt at du:
*Tror HP sitter å planlegger noe som skal få negative konsekvenser for kundene deres. (Det er faktisk kundene de tjener penger på, sånn til opplysning).
*Tror du vet mer om hva damer trenger enn de som faktisk bruker svimlende mye tid og penger på å finne ut hva damer trenger. Eksempelvis HP. De ser muligens verden i et ganske mye større perspektiv enn det du gjør.
*Tror at kvinner generelt er usikre rundt sin egen kvinnelighet. Dette gjelder faktisk ikke alle kvinner.
*At du hører gjennom reklamene at du er dummere enn en mann.
Jeg vet at jeg ikke er dummere enn en mann. (Jeg pleier å si at vi fikk hjernen og mennene fikk muskler. På den måten utfyller vi hverandre.)
Og dessuten, om det er slik da at de spiller på kvinners usikkerhet, så vil jeg jo påpeke at de spiller like mye på mennenes usikkerhet. “Skaff deg den feteste bilen i nabolaget”. “Bruk denne parfymen så får du damer” Drikk cola zero så blir du tøff” osv.
Liker forresten at du kaller meg søt, snuppa ;)
Jeg lever for hersketeknikker ;)
Har du studert markedsføring? Det har forsåvidt ikke jeg heller, men jeg har vært innom ‘persuasive language’ når jeg studerte engelsk. Når du ser nærmere på reklamehistorien så ser du gang på gang hvordan mennesker får nye behov når nye produkter kommer på banen.
Nå mener ikke jeg at folkene på HP bevisst planlegger at damer skal få dårligere produkter.
Men jeg vet med sikkerhet at de sitter der og planlegger hvordan de skal pushe produktet sitt og få folk til å tro de trenger det. Reklamekampanjer er kjempedyre og vi lever i et markedskapitalistisk samfunn, summa summarum.
Og så la du sikkert merke til at jeg ikke nevnte noen ting om reklame myntet på menn, og det kom kort og godt av at vi snakket om reklame myntet på kvinner i utgangspunktet. Hovedpoenget var at de pusher fordummede produkter på damer.
Men det finnes faktisk et godt eksempel på et fordummende, dårlig produkt som pushes spesielt mot menn. Gjetter du hva det er? Det er nemlig tørrmoppen! Det er sikkert mange damer som elsker den også, men i reklamen er det mest menn som bruker den. Den later som om arbeidet blir lettere, men det blir bare dyrere og dårligere ;) Og mindre miljøvennlig også for den saks skyld.
Er rimelig artig å se semifeminister klage over forskjellsbehandling pga en farge. At det fungerer, og at det er en etterspørsel er rimelig selvsagt. Hvis da ikke teorien om at de forskjellige dataleverandører gjør dette ut i fra å sementere det onde mannepatrikatet her i landet, er en sannhet. På samme måte som NTNU og andre utdanningsinstutisjoner omskriver navnene på sine studier, f.eks Energi og miljø, som ikke er noe annet en Elkraft fra gamle tider.
Jeg jobber som grafisk designer, så man kan si jeg jobber mye med markedsføring. Tja.. det er vel rett og slett det jeg jobber med; markedsføring.
Hva er en semifeminist? Og hva er linken mellom dårlig teknologi i rosa og Energi og Miljø?
Produktene er jo ikke bare delt inn i mann/dame. Det fins rosa, søte pcer for de som skulle ønske å ha det (for eksempel jeg), det fins røde Ferrari-pcer for de som syns det er kult. For de som ikke ønsker noe statement med pc-kjøpet sitt, så fins det nøytrale grå/svarte pcer.
Dette gjelder alle såkalte gadgets. Det fins jo noe for enhver smak, utvalget er så UTROLIG stort.
Enkelte av mine venninner er like teknisk anlagt som en amøbe, og det er kanskje nettopp den rosa pcen som gjør at de kjøper en likevel? Eller vil den smart-telefonen som er “for nybegynnere” være en god investering som den første smart-telefonen man eier? Så slipper man å gi opp så lett. Det har nemlig jeg opplevd alt for ofte, at mine venner gir opp fort og blir dessverre hengende etter mens verden raser forbi med nye duppedingser.
Hei på deg. Ja, en smarttelefon for nybegynnere er jo en god ide for nybegynnere. Ikke uenig i det, men det var heller ikke poenget.
Semifeminister er norske feminister som mener at kvinners store problem som gruppe er at kvinner filmer sin seksualitet, kjøper rosa duppeditter, eller mener at alle kvinner tjener på at kvinner kvoteres inn i et ASA-styre.
Et produkt pakkes inn for å nå nye kundegrupper. HP averterer med en rosa pc, som nye kundegrupper som HP ikke nådde før, nå plutselig når. For denne gruppen som det grines av her hos semifeministene, hadde altså valgt “den teknisk kule pc” før rosapc kom om de ville, men det appelerte altså ikke til denne gruppen. Det samme fenomenet fant NTNU ut av. Ved å slenge inn ordet miljø fikk man altså en gjeng ungdommer til å tro at de kunne redde verden, når de egentlig vil få jobber i en bransje som bygger master i Hardanger (som ironisk nok selvsagt er et moment i miljøbransjen). Og det på en linje som slet kraftig med dårlig søkerantall før de la om navnet. Moralen er altså; innpakning betyr noe. Og for de som da velger en rosa pc, så betyr det for dem, kanskje, at siste skrik innen elektronikk ikke er noe vektig argument for kjøp/ikkekjøp. Hvis en da selvsagt ikke vil bestemme over dem da. Men det får jo et noget patrikalsk svung over seg.
Jeg ser ikke med hvilken rett du har til å definere hvorvidt vi er feminister, spesielt siden du åpenbart ikke er interessert i likestilling. Og hva i svarte er ekte feminister for deg?
Hvis du jobber med markedsføring så må du i det minste innrømme at mesteparten av markedsføring ikke handler om vellsinnet folkeopplysning om ting som det kanskje hadde vært morsomt å høre om.
Nå ble du kanskje distrahert av det satiriske ordlaget mitt til å tro at jeg mener ordrett ut at det er en konspirasjon. Men det jeg ønsket å rette fingeren på er at det er en del likhetstrekk der og at de er litt morsomme å tenkte på.
Når noen har brukt titusenvis av kroner på å fortelle deg om en ting er det litt naivt å tro at de ikke har benyttet seg av alle psykologiske triks de kan. Reklame er et utrolig interessant medie å analysere. Ting som virker helt harmløse i reklamen kan være bevisst puttet der for å distrahere fra andre ting. Fks, bruk av humor i slutten på reklamesnutter kan virke som et rent dramaturgisk tilfredsstillende element, men forskning viser at vi er markant mindre kritiske til informasjon vi blir gitt om noe får oss til å le rett etterpå.
Og i reklametekster er det antageligvis ikke en eneste liten setning som ikke har rettferdiggjort sin eksistens med en ønskelig funksjon. Det betyr ikke at det er ondsinnet. Men det igjen betyr ikke at vi har godt av det.
Men grafisk designer ingen tekstanalytiker gjør, nødvendigvis.
Kanskje du skal lese teksten ordentlig før du kommenterer på den Norskogøy. Hvis du hadde gjort det så ville du lagt merke til at hovedgrunnen til kritikken var at det pådyttes damer produkter som er dårligere/dyrere/enklere enn menn, og ikke nødvendigvis at de er rosa.
det skulle selvfølgelig stå “dårligere/dyrere/enklere en de markedsføres mot menn” :P
Med hvilken rett har du til å definere det? Nettopp. Din rett er like stor eller like liten som min rett.
En ekte feminist, eller forkjemper for likestilling, er de som vil stemme på en kvinne som statsminister, som har et program og politikk som tiltaler en (i.e majoriteten vil stemme på denne politikk), og som man fremdeles er villig til å stemme på denne kvinnen selv om man dagen før valgdagen får vite at hun har en fortid som sexarbeider. Jeg er rimelig sikker på at f.eks Ap sitt kvinnenettverk ville med nebb og klør gått til angrep. Og ikke for å snakke om de som er enda mer ekstreme på papiret.
Kanskje du da kan forklare hvordan en annonse tvinger deg til å kjøpe en dårligere/enklere/dyrere? Eller har du faktisk et valg? Du ville hatt et poeng om du ikke hadde lov (eventuelt møtte sanksjoner om du gjorde det) til å kjøpe en hvilken som helst maskin du måtte ønske.
Dessuten enser du ikke det faktum at alle mennesker ikke kjører photoshop pluss en kompilator samtidig, og ikke har et behov for “bedre/vanskeligere/billigere” maskin. Blir litt som å klage på windows fordi de har et enklere oppsett for kontroll av maskinen enn OpenBSD, og dermed skal dette være kvinnefiendtlig. Gjett hva som brukes mest.
Hvorfor skal jeg gidde å forklare en ting som helst til deg, du leser jo ikke ting ordentlig en gang.
Du er bare et troll og nå skal jeg ikke mate deg mer.
Klart det. Troll meg her og der. Det er nå et faktum at noen liker rosa. Så hvordan blir det et problem for deg og “kvinnekamp” at noen liker rosa? Fordi det er flest kvinner som liker fargen? Isåfall skaper du et paradoks hvis din “kvinnekamp” kommer i flertall.
Uansett har man jo et problem, da man samtidig må mene at de kvinner som velger en rosa farge på sin pc lider av akutt sinnsykdom eventuelt dumhet.
Så hva er dermed problemet, som man må påpeke, at kvinner velger rosa pc?
At du mener det sementerer en imaginær forskjellsbehandling blir ikke mer korrekt jo oftere enn sier at det er en forskjellsbehandling. Argumenter må fremføres for å underbygge påstanden. For å svare på et spørsmål; Vil kvinner egentlig ha rosa gadgets?
Åpenbart at noen vil.
Jeg har en rett til å definere meg selv som noe, du har en rett til å kommentere på det, men ikke uten argumenter (nå kom det jo ihvertfall noen). Jeg ville aldri hatt noe problem med å stemme på en som har vært prostituert, hvor i all verden har du det fra?
Det jeg derimot ville hatt store problemer med er å stemme på en som kjøper sex.
@Ingrid 24 mai
Jeg er da i min fulle rett til å definere deg med hva som helst, på samme måte som du svart på hvitt (i tilsvaret) forbeholder deg retten til å definere en som kjøper sex.
Og godt for deg at du vil stemme på politikken. Du er dermed et unntak.
Uten å gå i en polemikk om begrepet “sex arbeider”, det er helt andre grunner enn å definere personen som gjør det som er årsaken til at jeg vil bruke begrepet prostitusjon. Ble bare provosert av at du har meninger om vi er feminist “nok”, da er det bedre å si at du tror på andre retninger og virkemidler for å nå målet (litt som AKP som aldri syntes de andre var revolusjonære nok, litt slitsom retorikk).
Jeg tror du skal lete lenge blant damene på venstresiden for å finne noen som ikke kunne stemt på en tidligere prostituert.
Får ikke tatt på replay der oppe..
Joda, det er klart det ikke er vellsinnet folkeopplysning. Men (som du selv sier i slutten av innlegget) så er det ikke ondsinnet heller. Bla bla bla.
Jeg har egentlig ikke så mye mer å si om denne saken… Dere synes produkter rettet mot kvinner er kvinnediskriminerende, jeg synes ikke det.
Og når dere ikke har forstått makedsføringspinsippet og alt det som hører med, så kommer vi aldri noen vei.
Men dere er selvsagt i deres fulle rett til å føle dere urettferdig behandlet.
Uansett, så er antagelig ikke disse rosa og feminine produktene tiltenkt dere heller. Dere passer ikke profilen, om dere skjønner hva jeg mener? Men, prosjektet “Hvordan selge rosa feminine gadgets til feminister med stor F”, kunne vært meget interessant.
Heisann. Jeg syns jo Martine har skjønt ganske mye i markedsføringsprinsippene, jeg da.
Du sier du ikke har så mye mer å si, og oppsummerer med at vi “synes produkter rettet mot kvinner er kvinnediskriminerende”. Ikke for å melke et utgått tema her, men jeg er ikke enig i oppsummeringen din. Ingen har jo sagt noe om å være mot produkter rettet mot kvinner. Ei heller sagt noe om å være mot rosa laptoper som prinsipp.
Tilslutt er jeg enig med deg. Jeg tror ikke de har tenkt på meg når de har laget HP sin Vivienne Westwood. Men jeg tror ikke de har tenkt på deg heller, egentlig. Uten at jeg kjenner deg så vedder jeg på at du ikke har Hello Kitty-tastatur. Eller at du ville kjøpt Vivienne Westwood-laptopen. Feminist med stor F eller ikke.
Hehe, dette vil ingen ende ta!
Dere mener produktene er dårligere/dyrere/enklere . Dere mener de er det fordi de er rettet mot kvinner. Dere synes det er kvinnediskriminerende. Riktig?
Derav oppsumeringen: Dere mener produkter rettet mot kvinner er kvinnediskriminerende.
Du har nok helt rett i at de ikke har tenkt på meg da de laget denne laptopen. Og det er nok mange andre “type jenter” de ikke har tenkt på også. Men, så er det litt morsomt at to av mine venninner som er blodrøde feminister med stor F ikke helt passer inn i boksen likevel. Ho ene har en nesten litt pervers lidenskap for Hello Kitty (det var i fjor, mulig ho er kommet litt over det nå) og ho andre går med planer om å skaffe seg en hel arm tattovert med My little pony. Med slott og regnbuer og hele pakka. De er i slutten av tjueårene, sånn til opplysning :P
Det Hello Kitty tastaturet var forresten utrolig stygt!
Det er ikke det at produkter rettet mot kvinner er kvinnediskriminerende. Poenget er at måten produktene og den der tilhørende reklamen utformes er symptomatisk for et kvinnesyn som jeg personlig synes er ganske suspekt.
Hvis vi ser dette i sammenheng med at vi alle påvirkes av media rundt oss så er det god grunn til å klage.
Sett deg ned en dag og analyser reklamer for bind, hårfjerningsmiddel, intimvask og lettprodukter, de spiller i en stor grad på frykt, frykt for å være ekkel, frykt som riktignok finnes fra før, men som reklamen er spesialdesignet for å bygge opp under. “Rosa” teknologi spiller på noe av den samme frykten. Er det i det hele tatt mulig å ikke bli opprørt over dette?
Og en ting til. Feminister med stor F er en rimelig sammensatt gruppe og mange av dem synes rosa er kjempefint, de vil bare ikke kjøpe dyr dritt.
ha ha, det hello kitty tastaturet er så fugly at jeg nesten har lyst på det. Så kan jeg kalle alle som kritiserer det for trangsynte, fordomsbefengte antiindivider. :D
Dette var et svar til nest siste av susanne forresten. Blingsa visst da jeg trykka på reply.
Aha, ser man det! Kom til MadDam for litt rosareklame ;)
Enig med hva du skriver, Martine.
Hm. Vurderer å skru av reply-funksjonen. Ville det gjort debatten litt ryddigere?
“Det er ikke det at produkter rettet mot kvinner er kvinnediskriminerende. Poenget er at måten produktene og den der tilhørende reklamen utformes er symptomatisk for et kvinnesyn som jeg personlig synes er ganske suspekt.”
Skjønte ikke hva du mente her. Syns du sier det samme i begge setningene, bare på to forskjellige måter.
Beklager, men jeg klarer ikke å se at de reklamene spiller på frykt. Sorry. Jeg skal prøve hardt neste gang. Mulig det er derfor jeg ikke blir opprørt.
Som jeg også skrev i stad så er Feminister en sammensatt gruppe. Enig der. Men det er jo også store fellestrekk som man ikke kommer utenom.
Jeg vet fortsatt ikke om jeg er overbevist om at den driten det forventes at vi kvinner kjøper er noe dyrere enn den driten menn kjøper.
Nå må jeg vekke ungen og lage mat til gubben. Han kommer snart hjem fra jobb. Og, bare så det er sagt; Jeg lager ALDRI mat til gubben. Det er han som lager middag, men i dag kommer han så seint hjem fra jobb, så jeg tenkte jeg skulle være litt snill :)
Hm… Noen produkter er rettet mot kvinner fordi kvinner har andre behov for menn, dette kan ikke kalles kvinnediskriminerende fordi det forholder seg til kalde harde fakta. Eksempel, jeg får mensen, jeg trenger et produkt for å hanskes med dette.
Andre produkter er knyttet opp til fordommer folk har mot kvinner og forsøk på å skape behov som egentlig ikke eksisterer. Eksempel, jeg er teknologisk inkompetent, derfor trenger jeg et enklere og mer glorete produkt.
Er det en vag forskjell her, eller innbiller jeg meg bare ting :p
Og et lite tips, om du ikke ser at reklamer spiller på frykt kan du prøve å se om de spiller på lovnad om trygghet fra skrekkelige ting. Mye samme greia.
Så om du ser ei med en rosa laptop så tenker du at ho tenker at ho er teknologisk inkompetent og derfor trenger et enklere og mer glorete produkt?
Ja, zalo spiller på frykt. På den siste 1% av onde bakterier som enda ikke er utryddet. Dog, hvordan en rosa pc spiller på kvinnens (eller menns) frykt har jeg hardt for å se. Men du kan sikkert opplyse oss uvitende om det punktet.
Vel, for å ta Ap kvinnenettverk sitt siste stunt for å stenge Prosenteret, så kan man trekke en rimelig grei slutning. Hvis en kvinne som er sexarbeider (eller mann) ikke angrer dypt og inderlig, og ikke vil fordømme arbeidet så er det kjørt. Den statsbetalte fascisten A.Kalvig f.eks er den fremste eksponent for den ideologien.
Den store majoritet av feminister her i landet er ikke “nok”, de er “feil”. Er artig å høre at man skal kjempe for likelønn, som om det ikke er det allerede i dette landet. Lik lønn for likt arbeid var en parole før. Den er ikke spenstig nok virker det som.
sukk, nei, jeg mener selvfølgelig ikke at fargen i seg selv gjør produktet dårligere, men det trodde jeg vi var ferdige med. Bortsett fra at rosa har blitt et symbol på det forenklede og fordummende. Skulle gjerne hatt kulere ting i rosa ;)
norskogøy –
grunnen til at mange ønsker å stenge prosenteret er de lenge har fått penger for å jobbe for å få kvinner ut av prostitusjon og så viser det seg at ledelsen der bruker tiden sin på å kjempe for at prostitusjon skal bli lovlig og akseptert av samfunnet. De har med andre ord gjort seg selv inhabile i jobben de blir betalt for å gjøre.
Man trenger ikke gå inn på ideologi og meninger for å skjønne at det er uredelig og bør få sin konsekvens.
Kvinnenettverket vil heller ha inn en ny ordning som faktisk bruker alle resurser på å hjelpe kvinnene ut.
Men det vet du sikkert allerede, du er jo bare ute etter å krangle :D håper du har det gøy.
@Martine Votvik 24 mai (sukk)
Og du har ikke forstått enda et produkter kjøpes av de som ønsker spesifikasjoner som de selv definerer?
Men det er jo herlig å se deg verifisere Susanne sitt spørsmål, du mener mennesker som kjøper rosa pc, og er kvinne er idioter. Det må være herlig å leve med en slik moral:) Kun i Ottar.
@Martine Votvik 24 mai, (prosenteret)
At du åpenbart ikke vet, eller aldri snakket (eventuelt lest noe) med noen fra Prosenteret, eller dem de samarbeider med er åpenbart. Prosenteret har ikke som et krav at kvinner og menn i sexarbeid må slutte for å få hjelp. Dette var Ap sitt kvinnenettverk argument, som også Ottar støttet.
@norskgoy Nå er du useriøs, det er jo ikke det hun sier. Istedenfor å legge ord i munnen på andre og tolke andre sine innlegg (og hvor kommer Ottar inn i bildet?) så kan du heller komme med dine egne meninger.
norskogøy
som aktivt medlem i kvinnegruppa ottar kan jeg fortelle deg at jeg har snakket en del med de damene for å si det sånn.
Det kommer aldri til å være noe krav om å slutte i hjelpetilbud til prostituerte, det virker mot sin hensikt.
Men det hadde vært fint om senteret ikke ble styrt av folk som har interesser av å rosemale prostitusjon som yrke. Det blir en interessekonflikt rett og slett.
Takk for oppbacking Ingvild H, norskogøy er bare et bloggtroll, det har han bevist med at han vrir om på alt for å fortsette å kommentere og provosere, så jeg tar han ikke akkurat noe særlig seriøst ;)
Men det skal sies at jeg faktisk er aktivt medlem i kvinnegruppa ottar, og det er jeg ganske stolt av :)
Jeg syns ikke Norskgoy vrir på noe som helst.
Kjære norskgoy.
Vi to har nok veldig ulikt syn på verden og likestilling. Du har så vidt jeg kan se et individuelt perspektiv (kan jeg kan alle, det jeg ser det er ritkig og ingen er påvirket av andres forventninger), jeg har et systembasert syn (kvinner tjener mindre enn menn uten åpenbar grunn, det er ulike forventninger til kjønn). Ditt syn fremstår som en smule naivt, ettersom du åpenbart ikke erkjenner strukturer i samfunnet.
Til slutt kan jeg som jurist avsløre følgende: selv om det står i loven så er det ikke nødvendigvis slik verden er. (Vi har lovfestet rett til likt lønn for likt arbeid OG til likelønn, dette er desverre ikke en realitet i alle tilfeller for noen av delene)
Å legge ord i munnen på folk er i mine øyne useriøst. Det er vanskelig å diskutere/komme noe videre da. Skulle jeg gjort det samme og skrevet “dere mener reklame ikke har påvirkningskraft”? Blir dårlig stemning og debatt av sånt.
@Ingvild H May 24, 2011 (useriøs)
Et av momentene er å tolke det som sies. Er det å legge ord i munn når det hevdes at hvis noen kjøper rosa pc så er man idiot? Det er det som sies rimelig implisitt. For hvis rosa pc er fordummende, må det logisk nok følge at de som kjøper denne fordummende rosa pc også er dumme. Hvem ellers kjøper ting som gjør en selv dummere? Om man er uenig i den logikken, må det også følge at det å kjøpe rosa pc ikke er fordummende.
Ottar kommer inn i bildet, om man er villig til å klikke inn på Martine Votvik sin blogg. Men det er vel kanskje å “legge ord i munnen til andre”?
Jeg mener ikke at reklame ikke har påvirkningskraft, det har det opplagt, og jeg har ikke følelsen av det Susanne skriver at hun mener at reklame ikke har påvirkningskraft. Det som er poenget er at det er et marked for rosa pc. Dvs det er noen som er villig til å ha rosa pc som et førstekriterium eller viktig nok kriterium for å kjøpe seg en pc. Jeg mener det er en helt legal ting. Både det å kjøpe, og markedsføre.
..og jeg mener ikke at folk som kjøper rosa pcer er idioter. Poenget mitt er at når du tolker hva jeg mener eller jeg tolker hva du mener så blir det gjerne feil. :)
@Martine
Ap sitt ene moment for å frata Prosenteret støtte var nettopp at Prosenteret ikke krevde at kvinner og menn som søkte hjelp hos dem ikke forpliktet seg til å slutte som sexarbeidere. Ottar applauderte dette med å gi sin støtte til Ap kvinnenettverk sitt forslag.
“Senteret stiller ikke krav om at de som får tilbud og kurs skal trekke seg ut av prostitusjon.”
http://www.dagbladet.no/2011/05/05/nyheter/pro-senteret/arbeiderpartiet/prostitusjon/politikk/16401258/
Ottar sin støtte til dette;
http://tinyurl.com/3ogwb3t
Dagsnytt18 05.05.2011
http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/262392/
Så, la meg ha en berettiget tvil ved å hevde at du ikke har sexarbeidere i tankene. Opplagt nok. Med tanke på overnevnte linker.
Og den personen som du mente jeg la ord i munnen på mente hva?
Vi alle diskuterer og er uenige her. Jeg synes ikke Norskgoy gjør det noe annerledes enn oss andre. Så syns bare at Martine kommer litt til kort når hun svarer at Norskgoy er et bloggtroll og at han vrir på alt for å fortsette å kommentere og provosere. Det virker litt på meg som å vri seg unna…
Jeg klør meg fortsatt i hue over at jeg ikke finner spesifikasjonene på denne (nå) berømte rosa laptopen. Hvor kan jeg finne de?? :p Jeg må jo være tett?? Tips mottas med takk!
http://netbook10.com/vivienne-tam-edition-hp-mini-10-1140-nr/
Ok, Takk!
Tja, den var jo ikke veldig dyr i forhold til spesifikasjonene og det faktum at det er en special edition. ca 2958,51 kr. Er det så ille?
Er vel i forhold til en typisk svart med tilsvarende spec. Det man ikke tar med her i tråden dog at “design koster” eller prises høyere, i alle varekategorier. Apple har jo skjønt det for lenge siden, da de kan ta en høyere pris selv om det eksisterer teknisk bedre produkter i samme kategori.
Det er tre grunner til at jeg kaller Norskogøy et bloggtroll og de kan jo selvfølgelig diskuteres.
1. Han later ikke til å ha lest bloggposten ordentlig og den første kommentaren er en åpenbar provokasjon: “Er rimelig artig å se semifeminister klage over forskjellsbehandling pga en farge.”
Ikke bare overser han essensen i innlegget, men han gir også inntrykk for at han ikke tar postforfatteren det minste seriøst.
2. Så prøver han å avspore temaet i posten med å stadig referere kun til produktets farge, eller understreke at alle har personlig valg.
3. Han legger ord i munnen på andre og anklager folk for å ha holdninger de ikke har gitt uttrykk for.
Med andre ord oppskriften på en ganske kjedelig og forutsigbar debatt som egentlig kun handler om at Norskogøy vil få ut frustrasjon med å slite ut de som prøver å diskutere med ham.
Men igjen, det kan diskuteres :P for det kan jo hende han rett og slett bare ikke er noe særlig flink til å diskutere.
Det var da voldsomt. Om jeg har lest hovedinnlegget skikkelig eller ei vet du selvsagt intet om. Dermed faller resten av din teori på dunken. Om jeg ikke tok posten seriøst hadde jeg ikke giddi å svare. Du vet, fri vilje, vanskelig konsept selv om det er tvilsomt om det eksisterer ut i fra et nevrosynspunkt.
Fargen er vesentlig siden det skal underbygge en påstand i hovedinnlegget.
Og til punkt nr 3, så bør den falle på din hyklerkonto med tanke på punkt 1 og 2, og dermed utspille sin relevans. Og selv om du skulle ha gått bøllekurs i regi av Ottar, eller RU i sin tid, så tror jeg du bør trene litt mer på det du skulle ha lært der før du påstår din eminense i å logisk fremføre argumenter i debatt.
Og prøv gjerne med flere sarkastiske hersketeknikkforsøk, men vær så snill å gjør det med litt mer snert. De du har til nå har bare vært platte. Gode hersketeknikker er morsomme, platte er vel…platte.
JOda, skjønner at det er i forhold til. Men trodde det var den prisen man måtte oppi. Dette er jo en sånn 10 tommer, og de er vel litt dyrere, er de ikke? For å være helt ærlig har jeg detti litt ut av PC-markedet, for jeg velger heller mac :D. Men, det er IKKE en diskusjon vi skal innpå,( Norksgoy)! Den stopper HER.
Etter alle disse kommentarene har jeg veldig problemer med å følge med på hva “teknologi for dummies og damer” egentlig handler om. Jeg trudde jeg hadde skjønt det, men så får Norskgoy stadig tyn fordi han lissom ikke har skjønt det, og jeg er jo helt enig med han, så da har jo tydeligvis ikke jeg skjønt det heller.
Kan dere svare nå, i korte forståelige trekk hva innlegget faktisk handler om?
jepp, ganske kjedelig og forutsigbar.
Oppsummert skriver jeg: Markedsføringen av teknologi som går spesifikt mot kvinner irriterer meg. Enten er de rosa eller de er enkle (litt satt på spissen, kanskje). Mye av reklamen og produktomtalen forutsetter at kvinner er opptatt av design. Selv om det sikkert finnes noen kvinner som vil ha noe som er rosa og enkelt tror jeg de er i mindretall. Jeg er ikke mot at de som vil ha en rosa/gul/grønn/etc gadget skal få kjøpe seg det. Men ideen om at alle kvinner vil ha teknologi som er rosa og blomstrete irriterer meg altså.
Jeg hadde også blitt veldig glad om kvinneblader skrev mer seriøst om teknologi. (Nå syns jeg de preges av at om de anbefaler gadgets så er det fordi det er noe som har et “feminint” design.) Ikke fordi jeg ikke er klar over at det finnes andre blader man kan lese, men fordi det er mange kvinner som leser disse bladene.
Så begynte jeg å skrive alt jeg ikke mener, men den listen blir jo kjempelang :) Vi er jo åpenbart uenige, det tror jeg debatten viser.
Hehe. Kos deg med din unixmaskin du. Den gamle tullete og evige krangelen om hva som er best går inn det ene øret og ut det andre på 0.1 nanosekund.
Ja, vi er åpenbart uenige. Det er vi enige om! :)
Apropos design for kvinner.